Colinda's Missie 73

2 maart 2020 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.

Het nieuwe jaar heeft haar intrede gedaan, zoals zo velen heb ik de wens en het geloof dat dit mijn jaar gaat worden.

Er staat namelijk veel te gebeuren dit jaar.

Ten eerste zal ik Sarah worden, en de Week van de Nederlandse missionaris viert tevens haar Vijftigste verjaardag. De week van de Nederlandse missionaris, heeft mij benaderd om het boegbeeld te zijn voor dit jubileumjaar.

Het boegbeeld van een missionair werker, wat een eer, een kroon op mijn missionaire werk.

Dit jaar, ben ik 18 jaar SMA - lay missionary of the Dutch province. Redenen om het leven te vieren.

De week van de Nederlandse missionaris heeft mij uitgenodigd om naar Nederland te komen voor de inspiratie dag op 9 mei 2020, hier zal ik mijn verhaal vertellen.

Super spannend, maar ook ontzettend mooi en leuk. Heel bijzonder dat juist ik het boegbeeld van de Nederlandse missionaris ben tijdens dit jubileumjaar. Op dit moment heb ik twijfels, en weet ik niet goed wat ik verder wil doen, verder in Liberia of naar terug naar Nederland.  Beide mogelijkheden hebben positieve kanten, maar om alles los te laten en wéér opnieuw beginnen maakt me onzeker. Anderzijds heb ik dit natuurlijk al eerder gedaan en weet uit ervaring dat ik ook zo weer mijn plekje heb gevonden en gecreëerd.

Het twijfelen komt vooral omdat Liberia op dit moment erg zwaar is, véél problemen en we vallen van de ene crisis in de andere. Dat maakt het zwaar,  Liberia is al een "moeilijke" missiepost,  maar de instabiele politiek hier maakt het grimmig en zwaar. Dit jaar wil ik voor mezelf uitzoeken wat ik wil en waar ik naar toe wil. Wat te doen met mijn leven en hoe of waar verder. Zoals ik al zei er staat dit jaar veel te gebeuren.

Dit jaar zal ik bezoek ontvangen van vrienden en een oud collega uit Nederland.

En hebben we onze general assembly,  welke we houden in Sanniquillie, Nimba county.

We hebben een nieuwe counsel en een nieuwe superior.

Father Roger, father Jean en father Noel vormen de nieuwe counsel Father Roger is onze Superior.

Dit betekent dat father Garry nu gepensioneerd is, en mag rusten.

Na de Kerst drukte,  heb ik met de paters gepraat over mijn werkzaamheden.

Op dit moment heb ik weinig tot geen activiteiten. Massatin is overgenomen door father Firmin, welke wekelijks naar het lepradorp gaat, en mij daar niet mee naar toe neemt.

Dus op dit moment heb ik weinig te doen, wat me ongelukkig maakt.

Na het verspreiden van de Kerstpakketten en het kerstmaal,  heb ik samen met father Garry het idee opgepakt om een groep samen te stellen welke we wekelijks voeden en ondersteunen waar nodig.

Hoe komt dit eruit te zien?

Er is een groep ouderen en gehandicapten welke elke eerste vrijdag van de maand 5 koppen rijst en 3 koppen bonen ontvangen vanuit St. Dominic.

Nu willen we deze groep (ongeveer 50 mensen) elke week van een maaltijd voorzien.

Voorafgaand aan die maaltijd zal er een devotion plaats vinden, samen bidden en praten over de afgelopen week. Als er problemen zijn proberen we deze op te lossen met elkaar.

Hier ben ik nu mee bezig om op te zetten,  fondsen te werven en een concreet voorstel te doen, hopelijk gaat dit per maart/april van start. Dit geeft me hoop en weer een gevoel dat ik zinvol bezig ben.

Tijdens de assembly heb ik bijgetekend, als SMA lay missionary Nederland, voor een periode van 4 jaar. Dit was een emotioneel moment, mooi om dit samen met de paters hier te vieren.

Voorafgaand aan de assembly heb ik bezoek gehad van Ida en Gert-Jan. Dit waren super fijne weken. Het was zo fijn om hen om me heen te hebben,  hen mee te nemen in mijn leven en werken hier in Liberia. We hebben het hele land doorgereisd. Ontzettend mooie plekken gezien maar vooral van elkaar genoten. En we hébben samen mijn vijftigste verjaardag gevierd,  zij hadden Sarah meegenomen vanuit Nederland en hier in het zonnetje gezet. Wat was het een fijne, bijzondere en mooie dag, Ida en Gert-Jan hebben er écht iets speciaals van gemaakt.

Tijdens deze weken heb ik Siakka (leprapatiënt uit Massatin) naar Ganta kunnen brengen,  om daar geopereerd te worden aan zijn liesbreuk. Hij was zo ontzettend zenuwachtig,  bang dat hij zou overlijden, het niet zou overleven.

Maar eenmaal in rehabilitatie centrum,  waar sommige patiënten hem kennen,  was hij al gauw wat rustiger en meer op zijn gemak. Heel blij dat hij nu de zorg krijgt waar hij al zo lang op heeft gewacht.

Al met al twee hele fijne, speciale en mooie weken met twee hele goede vrienden die ik nog meer ben gaan waarderen.

Ida en Gert-Jan hebben een stukje geschreven over hoe ze mij zien in mijn werk hier.  Dit raakte me en wil ik graag met jullie delen.

Een indruk van ons, hoe Colinda haar Missiewerk eruit ziet in Liberia

Colinda begint haar werkdag al vlak nadat ze is opgestaan, dan staan de eerste mensen al bij haar aan de poort,

Dit gaat vaak door tot het donker is, allerlei mensen komen met vragen voor ondersteuning of advies.

Dagelijks ondersteunt zei 5 a 6 mensen die een handicap hebben of oud zijn met eten en drinken en ze bied een veilige plek.

Daarnaast zorgt ze dat er 2 jongens opgeleid worden voor een betere toekomst in de dienstverlening leert hen waarden en normen, correct en netjes werken, en waardeert dit met het betalen van het schoolgeld en bv creatieve activiteiten en een lekkere maaltijd .

Eens per week gaat ze naar de "beachboys"

Een groep verslaafden die leven op en rond het strand van Monrovia en bied daar een luisterend oor laat de jongens merken dat zij ook welkom zijn bij haar als mens.

Ze gaat met een aantal van hen wekelijks naar het mental hospital .

En zo is er hoop dat er misschien een aantal in de toekomst schoon zal zijn en een reguliere baan kan krijgen.

Ook gaat ze regelmatig voor ondersteuning naar de Lepra kolonie in Massatin Grand Cape Mount county.

Daarnaast is ze contact persoon van Mommaluv in Liberia zij legt contacten met zwangere moeders die gekoppeld worden aan een zwangere moeder in Nederland . De Moeder in Liberia ontvangt een Kraampakket van MommaLuv deze stelt Colinda samen en geeft ze uit.

Overal waar we samen met haar komen kennen mensen haar. Hun Sis Colinda.

Al met al een drukke week in een heftig land dat struggled met alles, de prijzen zijn torenhoog ,de afgelopen periode was er geen benzine dus al het vervoer is bijna onmogelijk .

Met als gevolg dat alles nog weer duurder word.

Daarnaast is ze druk met het bedenken hoe ze zelf het hoofd boven water kan houden, Ze zelf overal kan komen zonder zelf een auto te hebben.

"Waar haal ik sponsors vandaan?"

En hoe zorg ik dat de projecten die ik doe blijven draaien.

Deze werkzaamheden zoals hierboven beschreven hebben wij samen met haar mogen beleven en ervaren tijdens ons bezoek aan haar.

Wij hebben diep respect en bewondering voor haar en de dingen die ze doet!

Een gevoel van dankbaarheid overheerst dat wij een vriendin hebben die dit werk in Liberia doet.

Met heel veel liefde!

Gert-Jan en Ida Gerrits-Menninga

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:

Bresillac Foundation

NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.

Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.

Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg - Bomi county

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellie:
    2 maart 2020
    Bedankt voor je mooie verslag. Ik hoop dat je twijfels een goede richting kiezen. Moeilijk deze keuzes. Ik zal voor je bidden. Liefs