Colinda Missie 80

6 januari 2021 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia, West Afrika.

Het nieuwe jaar staat voor de deur, dit jaar is een bewogen jaar geweest voor velen van ons.

2020 het jaar van angst, onzekerheid , machteloosheid en verlies!

Maar ook van doorzetten, nieuwe plannen maken, de schouders eronder en op zoek naar waar het echt om draait.

Wel of geen familie, liefde is er altijd en overal.

Op allerlei verschillende manieren en op de meest onverwachtse momenten.

Een jaar met enorm veel impact, op het leven, plannen en mijn toekomst.

Plannen die moesten veranderen, keuzes die daardoor gemaakt zijn en alle hectiek en consequenties omtrent Covid-19.

Door de consequenties van Covid-19 ben ik in naar Nederland gevlogen, heb ik gewerkt op een Cohort afdeling speciaal voor ouderen die besmet waren met het Coronavirus.

Dit heeft me even laten ervaren hoe het is om in Nederland aan het werk te zijn.

Hier in Liberia heb ik ongekende vrijheden, die ik in Nederland niet zo kan ervaren, maar heb daar mijn liefde voor werken met en voor mensen weer kunnen uitoefenen.

Dit was ontzettend fijn.

In december 2015 vloog ik naar Liberia,  het land had net de Ebola crisis achter zich. Hier heb ik me gestort op het integreren in de cultuur, de taal en alles wat daar bij komt kijken.

Nu ben ik aan het afscheid nemen van al die jaren die ik hier heb mogen zijn.

Mooie intensieve jaren, waarin ik veel heb gezien en meegemaakt.

De jaren zijn voorbij gevlogen en hebben me veel gebracht. Ik kan met een goed gevoel mijn missionaire taak hier afronden en overdragen aan de OLA zusters.

Het vertrek in 2015 was hectisch, alles wéér een keer achterlaten,  mezelfwéér in het diepe gooien en opnieuw mijn leven inrichten in een ander continent, ander land, andere taal en cultuur en alles wat daar bij komt kijken.

En toch heb ik geen spijt, geen moment gedacht dat dit niet de goede keuze is geweest, ook al was het soms erg moeilijk.

Dankbaar voor al deze jaren waar ik me met volle overtuiging heb ingezet voor de Liberianen in het westen van Liberia.

Nu zijn we aan het eind van het jaar en geef ik nog één keer kerstpakketten uit.

Nog één keer dit, nog één keer dat, met in mijn achterhoofd het komende afscheid.

Enerzijds spannend om terug te keren naar Nederland anderzijds dankbaar, omdat ik weet dat ik daar een mooi huis op mij wacht, op een mooie plek waar ik me weer zou kunnen settelen.

Toch een bijzonder jaar met veel mooie ontwikkelingen.

Heftig, maar goed.

Een gezegend jaar voor mij als boegbeeld van de week van de Nederlandse missionaris.

Laten we blijven dromen, er komen betere tijden aan zonder dat je precies weet wat dat dan is en wie weet verander je iets, klein of groot maar blijf in beweging.

Juist nu, in deze bizarre tijd, hou je ogen, oren en vooral je hart open.

Op naar een nieuwjaar.

Gelukkig nieuwjaar voor iedereen.

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:

Bresillac Foundation

NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 ovv Colinda's Missie

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg Bomi county.

1. Ellie:
    6 januari 2021
    Hoi Colinda, mooi om te lezen dat je nog steeds hoop hebt voor 't mooie Liberia. 't afscheid nemen zal zwaar worden maar gelukkig ziblijven ze in goede handen achter. Voor jou zullen er weer nieuwe kansen zijn om je verder te ontwikkelen. Spannend. Sterkte de komende tijd en 't gaat goedkomen. Ooit zal 't tij keren in Liberia. Ik zal met je mee idd en voor 't land en haar mooie mensen. Tot ziens meid. Groetjes Ellie