Naam:
Foto’s:
370
Video’s:

Over mij

Mijn zoektocht is jaren geleden begonnen. Al in mijn jonge jaren had ik het idee om de wereld in te trekken. Op een motorfiets de wereld rond. Overal waar ik nodig zou kunnen zijn zou ik meewerken, om mij zelf te voorzien in mijn bestaan. Vele opleidingen heb ik gevolgd die ik nodig zou kunnen hebben om mijn "droom" tot werkelijkheid te kunnen laten komen. Zo ben ik begonnen in de tuinbouw, van daaruit ben ik overgestapt naar de zorg. Jarenlang heb ik met veel plezier gewerkt binnen een zorginstelling voor verstandelijk gehandicapten. Het werken met mensen en voor mensen, die een verstandelijke handicap hebben, heeft mij geleerd te observeren, te luisteren en er te zijn voor een ander. Door de puurheid van hun "zijn" heb ik geleerd de ander te accepteren, te respecteren. Toch wilde ik meer inhoud geven aan mijn leven. Door mijn reiservaringen ben ik in contact gekomen met andere culturen, andere normen en waarden, andere gewoonten en leefwijzen. In het buitenland (Oost - Europa, Azië en Afrika ) gaan zij heel anders om met mensen met een "verstandelijke " handicap. Dit was voor mij een reden om verder te zoeken naar waar ik deze mens beter tot zijn recht zou kunnen laten komen. Zo ben ik naar Roemenië gegaan om daar te werken als een teamcoach in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Dit was voor mij een heel bijzondere ervaring, maar van tijdelijke aard. Zo ben ik naar Sri Lanka gegaan om te inventariseren hoe de zorg rondom gehandicapten geregeld is en wat ik daar zou kunnen betekenen als verpleegkundige. Sri Lanka, een prachtig mooi land, met weinig zorg ten aanzien van mensen met een handicap. Zelf voelde ik me niet veilig vanwege de opstanden van de Tamil tijgers. Dus mijn zoektocht ging verder. Ik ben naar verschillende organisaties geweest om informatie op te vragen, over werken in het buitenland. Werken met mensen die buiten de boot vallen. Hierbij was ik op zoek naar een organisatie die respect uitstraalt naar andere mensen toe. Zo kwam ik in 2002 bij de SMA terecht. Hier proefde ik een sfeer van gelijkwaardigheid, respect en inzet van mensen, voor mensen, die anderen tot recht laten komen. Het werken vanuit een missionaire houding sprak mij aan. Missionair veldwerker in Afrika. Dit sprak mij aan, dit moest ik gaan doen. Bij deze organisatie zou ik mij aanmelden en door hen zou ik uitgezonden worden. Dit stond voor mij vast Ik was overtuigd dat ik deze weg moest inslaan. Dit was,wat ik lange tijd had gezocht en ik had het gevonden.
Voor mij viel alles op zijn plaats. Van 2003-2009 ben ik werkzaam geweest als Leken-missionaris in Ghana West-Afrika. Terug in Nederland heb ik getracht mijn leven vorm te geven, samen met mijn Afrikaanse "ex" partner. Na mijn scheiding in 2012 voelde ik me geroepen om mij weer uit te laten zenden door de SMA. Na gesprekken met mensen, die in Liberia gewoond en gewerkt hebben, over Liberia en de nood aldaar begon het steeds meer te leven en voelde ik me geroepen om naast mensen te gaan staan in de opbouw van hun land. Door de uitbraak van het Ebola virus voelde ik mij nog meer geroepen, om mijn ervaringen, als verpleegkundige maar vooral als leken missionaris in Ghana, in te zetten in dit getroffen land. Mijn Exposure visit heeft een positieve bijdrage geleverd aan mijn wens uitgezonden te worden. De vele projecten die ik bezocht heb, tijdens mijn Exposure visit, hebben allemaal diepe indruk op mij gemaakt. Het beeld wat ik overgehouden heb is dat: Waar ik ook kwam, ontmoette ik passie en liefde. De priesters die werken in de verschillende communities zijn allemaal gepassioneerd over hun werk Zij staan naast de mensen en stralen in heel hun zijn een missionaire houding uit. Missionaire presentie zit voor mij in alle bezochte projecten De priester proberen de mensen uit de verschillende communities in hun eigen kracht te zetten. Empowerment! Luisteren wat de mensen willen en vandaar uit de gemeenschap sterken en opbouwen. Wat mij het meest heeft geraakt zijn de mensen die ik ontmoet heb. Allen sterk en gemotiveerd om hun leven inhoud te geven en het op een waardevolle manier in te richten. De oorlog maar ook het Ebola virus heeft dit land kapot gemaakt. De kracht en het doorzettingsvermogen van de mensen die ik heb ontmoet hebben diepe indruk op mij achter gelaten. De indruk, die de mensen die ik ontmoet heb op mij heeft achtergelaten, is tevens ook voor mij de motivatie om naar Liberia uitgezonden te willen worden. Naast deze mensen te gaan staan in de opbouw van hun land en van hun persoonlijke leven. De groepen waar ik me graag voor in zou willen zetten zijn de ouderen. Ouderenzorg is hier nodig omdat veel mensen geen familie meer hebben of niet weten waar de familie is. Zij zijn door oorlog en het Ebola virus veel familie kwijtgeraakt. De ouderen staan er alleen voor (ook de gehandicapten). Ik weet dat ik als Leken-missionaris een verschil kan maken in het leven van de mensen daar. Alleen maar door er te zijn. Te luisteren, ze te zien en te ondersteunen waar nodig. De noodzaak is schrijnend. Dit is mijn pad. Dit is mijn roeping.

Bezochte landen

Ik heb 4 landen (2%) bezocht:

België, Liberia, Nederland, Sierra Leone.