Colinda's Missie 79

28 november 2020 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia. Doordat ik zeven maanden ben weggeweest uit Bomi, heb ik heel wat gemist.Maar de timing van mijn afwezigheid kon slechter.Na de hitte, van januari en februari komt het regenseizoen, ik maak daar nog net het staartje van mee.Maar het regenseizoen is inmiddels bijna afgelopen, de temperatuur loopt weer op met 40 graden en de lucht wordt elke dag blauwer. De meeste mensen hier in Liberia wonen in een lemen huis. Wat prima is in een warm en droog klimaat, maar minder ideaal bij hevige regenval. En het regenseizoen was vrij hevig dit jaar.Veel mensen verliezen hun huisje door de hevige regenval,  omdat het leem zacht word met als gevolg dat het huisje instort. Elk jaar is dit hetzelfde verhaal, elk jaar komen er mensen bij mij voor hulp bij het opbouwen van hun huisje. Zelf zijn ze nu ook volop in de weer om op te bouwen wat van hen weggenomen is. Wat een veerkracht. Als het regenseizoen helemaal voorbij is komen de witte"reigers" weer terug. Deze heb ik nog niet gezien.De luchtvochtigheid zal dalen en er zal weer stof vanuit de Sahara komen, dan is het Harmatan. In de nacht koelt het dan heerlijk af, soms is het zelfs koud. Dus met andere woorden, ik ben tijdens, een voor mij goede periode weggegaan.Het regenseizoen is namelijk niet mijn favoriete seizoen, omdat veel werkzaamheden niet plaats kunnen vinden doordat de wegen onbegaanbaar zijn. Nu tijdens het droge seizoen wordt het reizen makkelijker en kun je meer doen, van betekenis zijn voor anderen. Na enkele dagen had ik al het gevoel niet weg te zijn geweest, alles loopt gewoon door zoals het altijd loopt.  Mensen hebben weinig op met het Coronavirus dat de hele wereld op zijn kop heeft gezet. Ze zijn aan het overleven, geen tijd voor een virus waar wij zo angstig voor zijn. Gelukkig lijkt het Coronavirus hier ook minder aanwezig, hiermee bedoel ik, het lijkt of mensen minder ziek worden en eraan sterven. Misschien wel door het feit dat zij zo vaak malaria treatment gebruiken omdat malaria hier wel heel erg aanwezig is. Gesterkt door alle medicatie en middelen die zij gebruiken om andere ziektes te verslaan. Het is fijn om terug te zijn en invulling te kunnen geven aan mijn missionaire taak hier in Liberia. Maar het is ook schrijnend om te ervaren dat Liberia zo aan het  struggelen is om vooruit te komen, iets wat niet goed lukt.Lastig om de nood te zien bij veel mensen die hier in de missie komen voor hulp, in welke zin dan ook.Veel babymoeders, grootmoeders met kleine kinderen allemaal radeloos omdat er geen geld is voor voedsel. In het voedingscentrum is geen medicatie of voeding aanwezig dus komen de vrouwen hier of ik hen kan helpen. Op het moment dat ze horen dat de  white woman back is in Liberia, komt iedereen met een hulpvraag. Soms voelt het zo uitzichtloos, dat ik me afvraag hoe kun je de situatie veranderen en beter maken voor meerdere mensen.Nu is het een druppeltje op een hele gloeiende plaat. Geen vooruitgang,  geen blijvende veranderingen,  achteruitgang en stilstand is wat ik zie. Overleven hoe dan ook. Toch geven wij de moed niet op en gaan we door met het vinden van mogelijkheden en hulp bij de kinderen die hier komen, ziek en verzwakt zijn, hen weer op de been te krijgen en de ondersteuning te bieden die mogelijk is.Gelukkig is er nog veel mogelijk en geef ik niet zomaar op. Ben gesterkt in mijn overtuiging dat ik deze periode nog van betekenis kan zijn en toch nog iets moois kan opzetten. Ma-Hawa, Mommaluv en de Covid-19 pakketten/Kerstpakketten  allemaal activiteiten die impact hébben op het leven van de mensen in de bush, mensen die ver weg zijn van alles.Ook fijn om naar deze afgelegen gebieden te mogen reizen, dat ik de mogelijkheid heb om die mensen te bezoeken en te ontmoeten. En hopelijk komt er uit deze ontmoetingen een mooie samenwerking tot stand.  Tijdens mijn missionaire leven heb ik vaak ervaren dat God aan mijn zijde is, Hij is er voor mij en zorgt voor mij.Zo ook nu, in mijn struggle is er elke keer een oplossing een mogelijkheid om verder te gaan, te bereiken wat ik wil. Dit geeft kracht en hoop. Ook jullie ondersteuning is zo ontzettend waardevol, zonder jullie kan ik niet doen wat ik nu allemaal doe. Kan ik niet de mensen ondersteunen waar nodig, dankbaar voor alles wat er gebeurd en wat mogelijk gemaakt wordt door jullie.

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:

Bresillac Foundation

NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 ovv Colinda's Missie

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg Bomi county.

1. Ellie:
    3 december 2020
    Bedankt voor je verslag Colinda, fijn om te lezen dat je de moed er in houd. Succes. Ik hoop dat je veel mensen een fijne kerst kunt bezorgen. Soms is erzijn al lvoldoende. Voel je gesterkt door je vader en moeders nalatenschap. Ze hebben je gemaakt tot wie je nu bent. Een krachtige mooie vrouw. Veel liefde en goede gezondheid toegewenst. Liefs Ellie