Colinda Missie 78

23 oktober 2020 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.

Sinds maandag 19 oktober ben ik terug in Liberia.

Ontzettend blij om hier weer te zijn, thuis bij de mensen die ik heel erg gemist heb, en ook mijn huisdieren, Lucky Happy Lowie en Pietje.

Father Gary en Musa stonden mij op te wachten op het vliegveld,  hier waren ook father Eric Aka en father Laurenzo. Zij stonden op nieuwe vrijwilligers te wachten die uit Frankrijk kwamen. Zij zullen in de kliniek in Lofa county gaan werken.

Father Gary, Musa en ik zijn teruggereden naar Bomi county,  een trip van minstens vier uur, door het donker over ontzettend slechte wegen.

Maar gelukkig veilig aangekomen in mijn huis waar Ma Bindu, Momo en Gary op mij zaten te wachten, in het donker.

De generator was kapot, dus er was geen licht. Het welkom was hartverwarmend,  zo fijn.

Ondanks dat er geen elektriciteit was, heb ik prima geslapen in mijn eigen bed.

De volgende ochtend stond iedereen al vroeg voor de deur om mij welkom te heten. Alles voelt zo ontzettend goed, ben zo blij dat ik terug ben, voel me compleet.

Er was natuurlijk niets in huis, dus moest ik naar Monrovia om boodschappen te doen.

Samen met ma Bindu heb ik van alles ingeslagen voor de komende tijd.

4 zakken rijst, 5 liter olie, kruiden, vlees en vis en van alles om te koken.  Maar ook om alvast uit te delen aan mensen die ziek zijn of iets hebben betekent tijdens déze moeilijke periode.

We hebben een grote zak suiker gekocht, deze verdeeld over kleine zakjes.  Deze zakjes komen straks in het kerstpakket. Dus we zijn alweer druk bezig met van alles. Het lijkt alsof ik nooit ben weggeweest. Toch ben ik wel geschrokken van de schrijnende situatie hier, de verhalen die mensen met mij delen over de afgelopen periode.

Covid-19 heeft veel merkbare consequenties. Mensen vergelijken het met het Ebola virus, dus als iemand ziek is, durven ze die persoon niet te helpen om naar het ziekenhuis te brengen. Dit omdat ze angstig zijn zelf besmet te raken en daardoor misschien te sterven.

En misschien heeft iemand gewoon malaria. Met andere woorden,  mensen sterven nu soms helemaal alleen en voor niets.

Op dit moment geeft de regering aan dat er geen lokale currentie is, geen Liberiaanse dollars in omloop zijn, alleen US dollars. Dit maakt dat mensen moeilijk hun business kunnen voortzetten omdat er geen geld in omloop is.

Liberia is afhankelijk van import, door de lock down is er weinig binnen gekomen, waardoor er schaarste is ontstaan in levensmiddelenindustrie en waardoor de prijzen zijn gestegen. Dus al met al een schrijnende situatie waarin ik terecht ben gekomen.

Toch geef ik de moed niet op. En ga ik met hernieuwde energie de projecten nieuw leven inblazen en met al jullie support een fantastisch kerstpakket samenstellen.

Het Ma Hawa initiatief zal ook nieuw leven krijgen, hier worden alle voorbereidingen voor getroffen.

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkeling hier in Liberia.

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:

Bresillac Foundation

NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 ovv Colinda Janssen

Liefs vanuit een warm maar regenachtig Liberia

Colinda Janssen, Bomi county

1. Ellie:
    23 oktober 2020
    Fijn dat je weer thuis bent. Je kunt vast weer veel goeds doen. Naar dat de omstandigheden zo zijn verslechterd. Pas goed op jezelf en geniet vh samenzijn. Je zult je huisdieren en lieve mensen wel erg hebben gemist. Blij te lezen dat je de moed er in houd. Hou vol Colinda. Liefs
  2. Adrienne:
    24 oktober 2020
    Mooi om te lezen Colin, ik denk vaak aan je! Je kunt veel doen in deze tijd, heerlijk toch? hugs en liefs