Colinda's Missie 71

16 november 2019 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie geschreven heb.

De laatste keer dat ik jullie schreef was ik erg emotioneel en aangedaan doordat WHH het Ma-Hawa project stop gezet had, omdat er geen handtekening was gezet vanuit het hoofdkantoor in  Bonn.

Nu dacht ik nog dat we doorgang zouden krijgen, omdat het zo'n fantastisch project is.

Helaas,  WHH heeft het project zonder reden stop gezet.

Honderd kinderen die afhankelijk zijn van ondersteuning in voeding en medicatie zijn nu terug geworpen op zich zelf.

Geen goede ondersteuning of medische zorg vanuit de verschillende health facilities. Enkele, van de kinderen vanuit het Ma-Hawa project zijn overleden en sommigen in kritieke toestand.

Op dit moment weet ik wérkelijk niet wat ik moet doen.

Zo verdrietig deze situatie,  zo ontzettend naar om mensen, kinderen te zíen lijden, echt vreselijk.

Op dit moment is het leven in Liberia erg zwaar.

De Liberiaanse dollar staat erg hoog (LD 213 = $1), prijzen schieten de lucht in en vaak is er geen geld te krijgen,  hiermee bedoel ik dat er geen geld is in de bank.

Het is politiek gezien allemaal erg spannend en onstabiel waardoor het hier zijn erg zwaar is.

Op 7 juni 2019 heeft er een demonstratie plaats gevonden in Monrovia, gelukkig is deze demonstratie erg vreedzaam verlopen, maar het heeft wel een staartje gekregen.

Veel onrust en regelmatig zijn er rellen in de stad omdat de mensen erg ontevreden zijn over de huidige situatie in Liberia.

Het raakt iedereen, maar vooral de mensen die al niet zo veel hebben.

Op dit moment is het voor mij lastig om in contact te zijn met de mensen hier om mij heen, maar ook met de mensen in Nederland.

Voorheen kocht ik mijn bel- en internet, voor één maand voor $29.00, nu kost hetzelde contract mij $79.00 per maand.

Dit is voor mij niet te meer te betalen dus wat inhoudt dat ik regelmatig mijn data uitzet en alleen de noodzakelijke mail beantwoord, en dat ik niet meer onbeperkt bellen of internet heb (geen maand abonnement maar wekelijks opwaarderen van beltegoed en data).

Dit schrijf ik jullie, omdat sommigen van jullie zich zorgen maken over mij, super lief maar niet nodig.

Het gaat goed met mij, gezien de omstandigheden.

Gelukkig is father Garry terug in Liberia, hij is bijna vijf maanden weg geweest.

Nu hij terug is zal ik met hem overleggen hoe nu verder, wat te doen, want ik weet het op dit moment echt niet meer.

Gelukkig gaat het programma voor de Beach Boys gestaag door, daar haal ik dan op dit moment mijn energie uit.

De Beach Boys; vier van de jongens die

geïnterviewd zijn,  hebben serieus interesse getoond om te veranderen. Zij staan boven aan de lijst voor gegadigden, die bij de eerste vrije plaats in het mental hospital, opgenomen worden in het afkick programma. Zij zijn enorm veranderd,  hébben gevochten om te zijn waar ze nu zijn. Natuurlijk ben ik super trots op hen, en zal ik hen blijven ondersteunen waar nodig.

Zelf zijn zij minder enthousiast,  een beetje gefrustreerd en moe van het wachten.

Maar ik geloof in hen, weet dat als zij door blijven zetten succesvol zijn.

Helaas heeft de Little Smile foundation gezegd te stoppen omdat zij niet meer geloven in de verandering van de jongens. Dat zij binnen afzienbare tijd klaar zijn met het afkicken en klaar zijn voor een school programma.

Dit was in eerste instantie het idee, deze ex- kindsoldaten een school programma aanbieden of ondersteunen in het opzetten van een business.

Niet wetende dat zij zo verslaafd zijn.

Toch, ondanks de ondersteuning van LSF of niet zal ik deze jongens bij blijven staan in hun proces van verandering.

Afgesproken met Prince van het mental hospital,  dat ik elke maandagmiddag  probeer aan te sluiten, met enkele Beach Boys, bij de counseling sessie in het ziekenhuis.

Dit lijkt me super leuk om te doen en geeft weer zin aan het zijn hier.

Ook hoop ik in de toekomst weer met LSF om tafel te gaan zitten en enkele van de jongens onderwijs aan te kunnen bieden, of te ondersteunen in het opzetten van een business.

Ook zal ik binnenkort weer bezig gaan met het samenstellen van de Kerstpakketten,  dit jaar probeer ik honderd ouderen en of mensen met een handicap een kerstpakket aan te bieden.  En met jullie hulp gaat mij dit zeker lukken, daar vertrouw ik op.

Nu iets wat ik  jullie nooit eerder heb gevraagd,  maar eens moet de eerste keer zijn.

Alsjeblieft bid voor Liberia,  help ons in deze moeilijke donkere tijd waar geen uitzicht is op directe verandering op een positieve wijze.

Laten we samen bidden voor een beter Liberia en hen bij te staan in deze moeilijke tijd.

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:

Bresillac Foundation

NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.

Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.

Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg - Bomi county

1. Ellie:
    16 november 2019
    Hé meisje, ik dacht al. O jee wat vreselijk om al die lieve mensen teleur te stellen. We bidden hier voor jou en de arme mensen daar. Dat jij er bent is al fantastisch. Jij gelooft in 't goede vd mens en probeert te helpen. Zo knap. Wees trots op jezelf, ondanks de tegenslagen. Je hebt al voor zoveel mensen een verschil gemaakt. Houd dat voor ogen. Veel sterkte en hopelijk betere tijden voor Liberia en jou. Liefs
  2. Colinda:
    17 november 2019
    Lieve Elly

Dank je wel voor déze lieve ondersteunende woorden ♡
  3. Ellie:
    17 november 2019
    Ze zijn gemeend. Hopelijk kun je er wat kracht uit putten lieverd. Fijne zondag, en een dikke knuffel
  4. Francis:
    18 november 2019
    Lieve Co, wat een verhaal weer zeg..depressief..zwaar. vreselijk om steeds weer om te moeten gaan met de tegen slagen.
    Frustrerend!
    Goed van je dat je toch weer een een goed doel voor ogen hebt met die beach boys, zet hem op! Doet jou ook weer goed, dat je weer wat kunt betekenen voor hun.
    Je bent een sterk persoon en het gaat je daar lukken!
    Blijf dáár in geloven en zorg goed voor jezelf dat je ook sterk blijft, alleen dán zul je je werk kunnen blijven doen.
    Hopelijk krijg je steun van Garry
    Succes en sterkte meis xx