Colinda's Missie 66

23 april 2019 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal.  Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.  De vorige keer heb ik geschreven dat we de pilot aan het afronden zijn. Nu kan ik met trots zeggen dat de pilot van Mommaluv birth met succes is afgerond.  We hebben de 70 kraampakketten uitgedeeld in vier verschillende klinieken, waar ze allemaal gebruikt zijn tijdens de bevalling.  Ontzettend mooi en dankbaar dat Mommaluv birth project hier plaats gevonden heeft, in een land waar het moeder - kind sterfte enorm hoog is.  Alle 70 kraampakketten zijn gebruikt, en de moeders hebben een hygiënische en betere bevalling genoten. Mooi, nu hopen we dat er een vervolg komt op dit fantastische project. Wij hebben onze bevindingen, wat wel en wat niet mogelijk is, op papier gezet en hierop hebben Natalis en Mommaluv gereageerd. "Zoals gezegd is voor ons data alleen niet voldoende en hebben wij foto’s nodig. Helaas is dit voor deze pilotfase niet gelukt en kunnen wij zelf dan ook nog niet spreken van een (volledig) geslaagd succesvol project. We hebben het dan natuurlijk niet over al die baby’s die gezond ter wereld zijn gekomen en de moeders die baat hebben gehad bij onze producten. Voor nu zullen we dus geen kraampakketten naar Liberia sturen, we zullen je op de hoogte houden van de vorderingen van het MommaLuv birthproject".  Helaas gaat Natalis niet door met het verspreiden van Mommaluv birth, hier in Liberia, maar zij zullen wel een andere pilot in een ander Mommaluv land starten.  Helaas blijft er niets anders over dan hen succes te wensen en te hopen dat zij ooit terug komen naar Liberia, een land wat Mommaluv birth, zo ontzettend hard nodig heeft.  We zijn dankbaar voor de ondersteuning die zij ons hebben gegeven met de 70 kraampakketten die we mochten ontvangen. Wel blijft Mommaluv-baby actief in Liberia en kan ik, als contact persoon, gelukkig nog veel moeders en hun pasgeboren baby's ondersteunen met een prachtig kraampakket. Mommaluv is een begrip hier, dus fijn dat dit gewoon door blijft gaan. Ma-Hawa project, dit is de naam van het WHH (Welt Hunger Hilfe) project, een project welke ondersteuning biedt aan kinderen die lijden aan ondervoeding. Ma-Hawa betekent in Gola (lokale taal) Eve (Eva) Moeder van alle kinderen.  Ongeveer twee en een half jaar geleden ben ik begonnen met het ondersteunen van kinderen die lijden aan ondervoeding. Door jullie hulp was dit mogelijk om op kleine schaal een fantastische basis te leggen voor het Ma-Hawa project.  In December vorig jaar ben ik benadert door J. v.d Kamp, de country director van WHH ( Welt Hunger Hilfe). Samen hebben we het Ma-Hawa project opgestart en daarvoor het budget besproken en hij is akkoord gegaan met de start van Ma-Hawa in Bomi county and Grand Cape Mount County.  We zijn begonnen met 40 kinderen (babies en kinderen tot 6 jaar) samen met hun caretakers.  Zij zullen voor zes tot acht maanden ondersteuning ontvangen vanuit het Ma-Hawa project. Wat een fantastisch mooi, geweldig en intensief project is dit. Veel kleine mensjes welke we sterker proberen te maken om zichzelf staande te houden in deze harde wereld. Liberia heeft ontzettend veel financiële problemen, er is geen geld in het land. Hierdoor wordt er mínder geïnvesteerd, en "grote" organisaties verlaten Liberia in verband met de corruptie.  Er is geen geld, dat kun je zien aan het stijgen van de criminaliteit,  overal vinden berovingen plaats, maar ook aan de minimale aanvoer van producten op de verschillende markten, dit betekent dat marktplaatsen leeg blijven omdat er geen spullen aangeleverd kunnen worden. Mensen lijden echt.  Een moeilijke grimmige situatie.  Hierdoor is mijn missionaire aanwezigheid zo belangrijk. Mensen weten me te vinden en ik doe míjn uiterste best om hen op de rails te houden. Ook jullie support blijft ontzettend hard nodig, misschien nu meer dan ooit. Dus met andere woorden ben ik ontzettend dankbaar voor de ondersteuning welke ik mag ontvangen van WHH. We zijn gestart en hopen veel kinderen, welke ernstig ondervoed zijn, aan te laten sterken. Ondervoeding is vreselijk, kan vreselijke gevolgen hebben in de groei van het kindje. "Ondervoeding: Vaak begint het probleem voor de baby al voor de geboorte. Als een moeder voor en tijdens de zwangerschap ondervoed of slecht gevoed is, zal de baby een laag geboortegewicht hebben. Wanneer er al gauw wordt gestopt met borstvoeding en de voedingsgewoonten en de hygiëne te wensen overlaten, kan dat tot ondervoeding leiden. Ondervoeding wordt veroorzaakt door een ontoereikende opname van voedingsstoffen door de cellen van het lichaam en ontstaat meestal door een combinatie van twee factoren:  (1) onvoldoende opname van eiwitten, calorieën, vitaminen en mineralen en  (2) veelvuldige infecties. Ondervoeding heeft een verwoestende uitwerking op het lichaam, vooral op dat van een kind. Elk orgaan en systeem, het hart, de nieren, de maag, de ingewanden, de longen en de hersenen inbegrepen, kan ervan te lijden hebben. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een groeiachterstand bij een kind samengaat met een verminderde verstandelijke ontwikkeling en slechte intellectuele en schoolprestaties. Dit noemt men de ernstigste langetermijngevolgen van ondervoeding". Het is daarom zo ontzettend belangrijk dat zowel de moeder als het kindje goede voeding krijgt.  De kinderen die wij opnemen in het Ma-Hawa project worden eerst naar de kliniek gebracht voor medisch onderzoek. Ze worden gewogen, lengte word gemeten en de arm word gemeten (MUAC of Z- score). Dan krijgen ze de nodige medicatie en een pakket met goede voeding. Een ontzettend rijke ondersteuning welke als een lopend vuurtje door Bomi gaat.                                                             Jonge vrouwen met baby's en kleine kinderen komen van ver om bij mij op de lijst te komen, om deel te mogen nemen aan het Ma-Hawa project. Helaas moet ik nu vaak nee zeggen, omdat we "vol" zitten, maar we hopen op continuïteit van het project,  voor op z'n minst twee jaar.  Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen van alle lopende projecten.  Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie: Bresillac Foundation NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten. Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk. Ovv C.L.E. Janssen. Lieve en warme groet, Colinda, Tubmanburg - Bomi county

1. Ellie:
    23 april 2019
    Mooi om te lezen. Hopelijk haal je genoeg voldoening uit dit belangrijke werk. Liefs Ellie
  2. Marion:
    24 april 2019
    Heel veel liefs terug!!XXX
  3. José en Jan Kruijer:
    26 april 2019
    Met grote bewondering je verslag gelezen. We denken aan je Colinda.