Colinda's Missie 65

11 maart 2019 - Monrovia, Liberia

Lieve allemaal,  Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia. Ongeveer drie weken geleden werd ik benadert door Wouter Verhoeven (Little Smile foundation). Hij vroeg mij, negen mannen, welke door hem in 2017 zijn geïnterviewd, te zoeken in Monrovia, Bona Beach, Congo town: Wouter was in Liberia, mei 2017, voor film onderzoek.  Met als hoofdpersoon voor deze film Christian Wolo Bethelson, ten tijde van de burgeroorlog generaal Leopard genaamd, leider van de LURD fractie. Hij was ooit lijfwacht van twee presidenten, inclusief van de vermoorde president Doe, en tegen het eind van de oorlog de grootste tegenstander van Charles Taylor. Op het hoogtepunt van zijn macht beheerste Leopard 70% van het Liberiaanse grondgebied en had hij 6000 manschappen onder zich.  Tien van die 'mannen', de jongens van Bona Beach, zijn in de laatste jaren van de oorlog persoonlijk door Leopard gerekruteerd, dat wil zeggen, van straat, school, of uit huis geplukt. Ze werden gedwongen te vechten en te doden.  Wouter heeft generaal Leopard in Plum Village ontmoet, een mindfulness beoefen centrum in het zuiden van Frankijk, waar hij als leerling van zen meester Thich Nhat Hanh, zijn lijden en oorlogstrauma's zoveel als mogelijk heeft getransformeerd. Leopard heeft zelfs zo'n twee jaar in Plum Village gewoond. Zijn ex-vrouw woont vlakbij Bona Beach en als hij daar in de buurt was bezocht hij soms ook 'zijn' ex-kindsoldaten, die hem vreemd genoeg op handen dragen. Onder zijn bevel hebben ze namelijk de oorlog kunnen overleven. De generaal waarvoor ze vochten werd bijna hun vader, en hun legermakker hun familie. Sommigen van de jongens hebben hun eigen familie nooit meer gezien. Wouter kan bevestigen dat Leopard heel erg is veranderd en gegroeid, zowel als mens en inmiddels als vredeswerker. Samen met Annie Nusshan en Harper Karmon werkt hij voor PHACT (Peace Hut Alliance for Conflict Transformation). PHACT geeft workshops aan ex-soldaten uit de oorlog, geeft mindfulness op scholen, bouwen Peace Huts in den lande en verspreiden de vredeslessen vanuit mindfulness ook via de radio. Dat is dus heel mooi, van een oorlogsgeneraal is hij een vredesgeneraal geworden. Wat echter tegen is gevallen, is dat Generaal Leopard het laatste jaar niet thuis gaf als er - vanuit de Little Smile Foundation - gevraagd werd om informatie (over de jongens van Bona Beach en over de scholingsmogelijkheden, kosten van scholing, etc.) om het project in gang te kunnen zetten. Blijkbaar is Leopard nog te sterk met zijn eigen overleven bezig en is er niet genoeg ruimte om deze jongens aan een betere toekomst te helpen - jongens die hij zelf mede hun jeugd (en scholing) heeft ontnomen.  Tijdens het bezoek in 2017 wel al duidelijk  dat er drie Vocational Colleges zijn in het land, specifiek geschikt voor ex-kindsoldaten. Twee in Monrovia en een in het binnenland. De school LOIC in de wijk Matadi ligt het dichtst bij Bona Beach. Veel detailinformatie over die school, de inschrijfprocedure, de kosten, etc. hebben ze echter niet kunnen bemachtigen.  De eerste vraag aan mij is:  Zijn de (negen) jongens nog op Bona Beach, willen ze nog zo graag een beroepsopleiding volgen (of een eigen kano en visnetten), en staan ze open voor hulp en verandering in hun leven.  Tijdens een telefoongesprek met Leopard, maanden terug, vertelde hij, dat hij op Bona Beach was geweest en dat de jongens kwaad op hem waren geworden, omdat ze hem ervan beschuldigden dat hij geld vanuit Nederland had gekregen, maar dat hij het nalaat hen te helpen. Of dat verhaal van Leopard waar is, is niet duidelijk. Misschien verzint hij het om maar niet aan dit door - de Little Smile foundation  -geïnitieerde hulptraject te hoeven beginnen. Ook een aantal andere contactpersonen en organisaties hebben tot nu toe verstek laten gaan.  Heel fijn daarom des te meer dat ik als te vertrouwen Nederlandse polshoogte wilt gaan nemen.  Misschien is het goed om nu alleen polshoogte te nemen, aan te geven dat er mogelijk hulp voor ze is gevonden. Maar ik weet dat de Little Smile Foundation een financiële ondersteuning heeft, voor de tien (inmiddels negen) jongens die destijds op het strand woonden. De eerste stap is om met de hulp voor een betere toekomst van die negen te beginnen. Als dat traject gaat werken, kunnen we later verder kijken of er meerdere ex-kindsoldaten geholpen kunnen worden.   De website van Little Smile.  https://littlesmile.foundation/ Video gemaakt door Wouter Verhoeven: https://www.youtube.com/watch?v=-sn6rhkMKVg Hoe bijzonder is het dan ook. dat zij mij benadert hebben, om dit "project" op te starten. Ontzettend vereerd en enthousiast ben ik afgelopen zondag naar Bona Beach gegaan.  Met de foto in mijn hand ben ik op zoek gegaan naar de negen mannen welke door Wouter zijn geïnterviewd, in 2017. Drie mannen werden herkend, twee van hen zijn overleden (Wewe, is verdronken en Mohammed de man met het petje is doodgeslagen omdat hij gestolen had), Slippery,  de man die vraagt om een kano en visnetten blijkt nog op de Beach aanwezig te zijn. Een jonge man loopt met mij mee, zijn gezicht vol littekens welke zeker vanuit de gruwelijke oorlog in Liberia zijn overgebleven. Hij brengt mij naar Blama (Slippery), Andrew en Edmond, drie mannen die door Wouter zijn geïnterviewd.  Samen met nog zo'n dertig andere mannen bekijken we de video. Waarna we samen gaan zitten om te bespreken wat hun wensen en dromen zijn. Zij hadden de hoop verloren op hulp. Sinds het interview is er niemand meer geweest die hen gezocht heeft. Ze waren dan ook ontzettend blij dat ik hun gevonden heb, in een krottenwijk net achter de doorgaande weg in Monrovia.  Een plek waar veel ex-kindsoldaten wonen in erbarmelijk omstandigheden, verslaafd aan hard drugs en verschopt uit de maatschappij.  Mensen die gevochten hebben,  de meest gruwelijke daden hebben verricht onder de invloed van drugs. Daden die wij ons niet kunnen voorstellen.  Mensen die de hoop zijn verloren en leven in duisternis in de slums van Monrovia. We hebben afgesproken dat ik zondag over twee weken weer bij hen kom. Hopelijk lukt het hen om zeven andere mannen te vinden welke onder Generaal Leopard hebben gevochten.  We zullen dan bespreken wat zij willen, wat hun dromen en wensen zijn, en hoe de Little Smile foundation hen daarin kan helpen. Als ik kom probeer ik voor hen te koken, kleding, handdoeken, zeep en medicatie mee te nemen.  Ook zal ik kijken of we de levensomstandigheden van deze mannen kunnen verbeteren.  Moeilijk maar een super mooie missionaire taak voor mij. Onder de indruk van deze bijzondere ontmoetingen verlaat ik de slums van Monrovia,  de duisternis waarin mensen leven, geen zicht op een mooie toekomst,  geen zicht op betere levensomstandigheden.  Omdat zij gekozen zijn om onder invloed van drugs te moorden en gruwelijke daden te verrichten welke zij niet kunnen vergeten.  Misschien nu met de hulp van Little Smile foundation is er toch een licht puntje in het leven van deze jonge mannen, van Bona Beach Monrovia. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen in de krottenwijk waar ik nu een deel van mijn missionaire werk zal gaan uitvoeren.  Jullie ondersteuning blijft zo hard nodig in dit emotioneel erg zware land.  Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie: Bresillac Foundation NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten. Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk. Ovv C.L.E. Janssen. Lieve en warme groet, Colinda Congo town,  Bona Beach,  Monrovia ♡

1. Ellie:
    11 maart 2019
    Wow, mooie taak. Succes toegewenst.
  2. Francis:
    11 maart 2019
    Wat een grote uitdaging weer co! Goede afleiding voor jou ook denk ik.
    Heel veel succes ik hoop dat je veel voor hun kunt betekenen.
    Dikke knuffel van mij xx
  3. Adrienne:
    12 maart 2019
    Waw Colinda wat een verhaal! Jij bent precies de juiste persoon hiervoor! Tot gauw, liefs!
  4. Annette:
    14 maart 2019
    Whow wat een heftig verhaal lieverd Jij zou dat als geen ander kunnen ivm met jouw achtergrond in de verslavingszorg Wel een zware taak meid Heel veel succes toegewenst met dit zware project 🍀💋😍⚘