Colinda's Missie 62

6 november 2018 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leren in Liberia.
Enerzijds heb ik weinig om handen omdát we momenteel niet naar Massatin kunnen. Dit jaar was het regenseizoen heftig, de bruggen en de wegen naar het lepradorp zijn kapot gegaan tijdens de maanden lange regen.
De mensen vragen me te komen omdat ze het erg moeilijk hebben. De maanden dat ik in Nederland was is father George af en toe op de motor naar Massatin gegaan.
Hij kon me vertellen dat de patiënten me enorm missen.
Vandaag kreeg ik het verdrietige nieuws dat Sau Morris is overleden. Ze was opgezwollen en het bleek al een tijdje niet goed met haar te gaan.
Natuurlijk had ik haar nog graag een keer gezien, en eventueel meegenomen naar Tubmanburg om haar goede verzorging te kunnen geven, maar het is te laat.
De zuster, van de Cenacolo missie, belde me om te zeggen dat ze voor Sau eten had en dat ze elke dag aan haar dacht en voor haar bad. Super mooi en fijn om te weten, dat er hier, in Liberia, ook veel mensen zijn die mij ondersteuning bieden en voor me bidden. Fijne gedachten zíjn dat.
Het is even iets minder goed met mij gegaan, ik denk dat alles wat er in de afgelopen tijd is gebeurd nu begint te landen en dat het verwerkingsproces is gestart.
In overleg met father Garry, heb ik een rust periode genomen in Momrovia.
Mijn vriendin had me uitgenodigd bij haar te komen, huisje aan de zee met zwembad en rust.
Dit heb ik gedaan, en dit heeft me goed gedaan. Dankbaar voor deze time out en de gastvrijheid van Bernadette.
Father Garry is ontzettend bezorgd maar vooral erg lief, hij is op dit moment mijn steun en toeverlaat hier in Liberia.
Na een week van rust heb ik de energie om mijn werk weer op te pakken.
Het Mommaluv birth project, de pilot, kan van start gaan. Dus de eerste pakketen zijn afgegeven in Momrovia, in een klein kliniekje in Peace-island. Een achterstandswijk waar veel vrouwen nu nog thuis bevallen met vaak ernstige complicaties, waardoor moeder of kindje overlijdt. De pakketten zijn afgegeven en de vroedvrouw is geïnstrueerd over hoe en wat betreft de pakketten. Ze gaan in dit gebied aangegeven dat er pakketen zíjn voor de kliniek welke gratis uitgegeven worden als ze komen bevallen in de Joseph Bokai kliniek. Hopelijk dat vrouwen hierdoor gemotiveerd raken om naar de kliniek te gaan om te bevallen.
Op dit moment is het zwaar in liberia, er is geen geld en alles is duur, money businesses is hard.
Er staan te lange rijen auto's te wachten bij alle benzine stations in het land, benzine is schaars op dit moment.
Auto's, bromertjes, driewielers (Kekeh) en mensen met jerrycans proberen benzine te krijgen voor hun vervoersmiddel maar ook voor de generator.
Er is duisternis en het leven is grimmig.
Op veel plaatsen is het onveilig omdat er veel criminele activiteiten plaats vinden.
Mensen klagen over honger en niet vooruit kunnen komen met hun business.
Vandaag is de koers goed morgen kan het weer anders zíjn.
Het maakt het elke keer weer duidelijk dat ik hier moet zijn. Dat mijn aanwezigheid nodig blijkt om veranderingen te brengen in het leven van de armsten in deze samenleving.
Zoals velen van jullie al wel gezien hebben op Facebook, probeer ik ook dit jaar Kerst pakketten uit te delen aan de ouderen, maar ook gehandicapten in Bomi county.
Hopelijk doen jullie ook weer mee en wordt het wederom een groot succes.

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg - Bomi county ♡

1. Francis:
    8 november 2018
    Sterkte lieve co en pas goed op jezelf dikke kus!!