Colinda's Missie 58

3 juli 2018 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Soms is het leven in Liberia moeilijk, hard en emotioneel erg zwaar.
Mensen zijn beschadigd door jaren lange burger oorlog. Zij zijn verhard en leven bij de dag. Geen lange termijn denken, geen diepgaande relaties met anderen. Veel al egoïsme en eigen belang. Begrijpelijk maar moeilijk om mee om te gaan soms.
Sau Morris is een meisje van 10 jaar oud, zij heeft caustic soda gedronken waardoor haar slokdarm is verbrand. Zij was bij haar tante, zus van haar moeder, toen ze de caustic soda dronk.
De moeder was zwanger en kon op dat moment geen zorg dragen voor Sau.
De tante was naar het ziekenhuis geweest (JFK) waar ze Sau hebben behandeld en waar ze nadrukkelijk tegen de tante hadden gezegd, dat als het minder goed gaat, zij direct terug moeten komen. In plaats van terug te gaan naar het ziekenhuis, heeft de tante Sau naar Massatin gebracht. Ze is hier heen gebracht om te sterven, er is namelijk geen goede zorg mogelijk in een gebied als Massatin (Grand cape Mount).
Het meisje is, als ik haar ontmoet, zwaar ondervoed. Ze voelt koud aan en is erg verzwakt.
We besluiten haar mee naar Tubmanburg te nemen, zodat we vandaaruit naar Monrovia kunnen gaan naar de zusters van moeder Theresa.
Helaas weigerde de zusters haar en zijn we naar MSF Hospital gegaan waar ze wederom geweigerd werd.
Niemand wil verantwoordelijkheid dragen voor het eventueel overlijden van dit meisje.
Uiteindelijk komen we in JFK Hospital terecht waar ze haar herkennen en direct behandelen.
Gelukkig wisten ze hoe ze haar een maagsonde moesten geven welke haar leven heeft gered.
Sau heeft een ruime week in het ziekenhuis gelegen waardoor ze aan kon sterken. Ze heeft nu een maagsonde waardoor ze gevoed kan worden. De moeder heeft geleerd hoe ze, als de sonde verstopt zit deze weer vrij te maken. Ook heeft ze geleerd hoe ze de wond moet verzorgen. De moeder kan vanaf nu de zorg voor Sau weer op zich nemen en zijn ze klaar om terug te gaan naar Massatin.
Dit soort situaties maakt mijn werken hier, als leken missionaris, zinvol. Maar het is zo zwaar zo ontzettend hard om te zien wat voor ellende sommige mensen ondervinden hier.
Zoals ik al eerder schreef, de Liberiaanse dollar staat erg hoog waardoor mensen geen financiële draagkracht hebben om hun kindje naar het ziekenhuis te brengen. Als Sau dus niet op mijn pad was gekomen, was dit meisje waarschijnlijk overleden aan ondervoeding. Het is een zegen dit werk te mogen doen, maar soms emotioneel zwaar en eenzaam.
Het is fijn om te weten dat jullie er zijn, met mij mee reizen op mijn missie. Jullie ondersteuning in woord en daad zijn voor mij onbeschrijfelijk waardevol.
Zonder jullie kan ik hier niet veel doen, dus dankbaar dat jullie mij volgen en er voor mij zijn.

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,