Colinda's Missie 57

1 juli 2018 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Na een geweldige tijd in Sierra Leone is het tijd om terug te gaan naar huis.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik thuis erg gemist heb. Mijn twee hondjes, Lucky en Happy, maar ook Papa David, Morris, Booker en Zeinab en vooral ma Bindu, mijn Liberiaanse familie.
Tubmanburg, Bomi county, is echt mijn thuis en dat voelt geweldig goed. Thuis lijkt het alsof ik niet weg ben geweest, er is niets veranderd alleen dat het heerlijk is om thuis te zijn. De voorbereidingen voor het Mommaluv birth project zijn in volle gang.
Hiervoor ga ik op en neer naar Monrovia om mensen te ontmoeten die mij kunnen helpen in dit fantastische project.
Op 13 mei wordt crowdfunding gestart, hoe bijzonder om dit met moederdag te openen. Hopen dat zij het benodigde bedrag voor de pilot, bij elkaar kunnen krijgen. De pilot zal plaatsvinden hier in Liberia.
Ik geloof werkelijk dat dit project een verandering kan brengen in het leven van vrouwen die moeten bevallen.
"Met het MommaLuv Birth Project willen we op grote schaal de moeder- en babysterfte gaan terugdringen in ontwikkelingslanden. Het land waar we starten met de pilot is Liberia. Daar gaat MommaLuvs trouwe contactpersoon Colinda Janssen het project leiden. De 70 kraampakketten voor de pilot zullen verdeeld worden over verschillende klinieken in Liberia en ook hier hebben we vaste medewerkers voor het MommaLuv Birth Project. Op de foto staan twee medewerkers in de JNB Clinic in Peace Island Montserado Comfort Lauder en Patience Smith.
Colinda Janssen vertelt jullie graag waarom het MommaLuv Birth Project zoveel zal gaan betekenen in Liberia: ‘Liberia is één van de armste landen ter wereld. Het sterftecijfer van moeder en kind bij de geboorte is hier enorm hoog. Liberia heeft sinds kort een nieuwe regering die dit absoluut wil aanpakken. Het MommaLuv Birth Project kan hier zoveel in gaan betekenen. De medische zorg is niet erg goed, dat komt voornamelijk door de slechte voorzieningen en het gebrek aan medische producten om accuraat in te grijpen bij complicaties.
Als het MommaLuv Birth Project loopt dan hopen we ook alle kleine klinieken in de bush te voorzien van kraampakketten. Als vrouwen dan weten dat er in de kliniek een kraampakket beschikbaar is voor ze, dan zullen zij minder snel kiezen voor thuis bevallen. Meer veilige en hygiënische bevallingen zullen een enorme impact gaan maken in een land als Liberia".
Voor het Mommaluv birth project ontmoet ik de nieuwe minister van gezondheid, zij is net als mij, ontzettend enthousiast over het project.
Ze zal, als het MommaLuv birth project van start gaat, de ondersteuning bieden die nodig is om het project te laten slagen.
De dozen zijn binnen en naar Tubmanburg gebracht om van daaruit te worden verspreid over de verschillende klinieken.
Het is wachten op het afsluiten van de crowdfunding voordat ik hier verder kan.
Het werk naast het project gaat ook gewoon door.
Een beetje uit het veld geslagen door Siaka. Hij heeft nog steeds erg veel last van ratten, handen, voeten, zijn lichaam is aangevreten en daardoor ontstoken, dit maakt me verdrietig. Beetje hulpeloos ook, vooral omdat ik niet meer weet wat ik kan doen om de ratten bij hem weg te houden.
Gevraagd of iemand mij wil helpen om zijn huisje helemaal leeg te halen, schoon te maken en kijken of we de gaten in de muren kunnen dichten om de ratten buiten te houden.
Helaas is er niemand die zich hier vrijwillig voor in wil zetten. Dit maakt me verdrietig en ben daardoor ook een beetje teleurgesteld en voel me alleen verantwoordelijk voor Siaka maar wil zo graag dat mensen zich verantwoordelijk voelen voor de patiënten in Massatin. Zorg dragen voor de patiënten in plaats van alles bij mij of Fathers George neerleggen.
Naast het werken in het Lepradorp ben ik druk met ondervoedde kinderen en komen er elke keer meer moeders met zwaar ondervoedde kinderen bij me. Gelukkig heb ik hiervoor een goede sponsor die me kan voorzien in melkproducten welke de kinderen kan helpen om aan te sterken.
Het leven is duur, elke dag stijgt de Liberiaanse dollar, deze staat nu al op 156 LD voor $1 waardoor de producten voor het dagelijks leven bijna onbetaalbaar worden.
De mensen wachten nog steeds op een wonder en hopen dat George Weah verandering kan brengen in Liberia.
Toch proberen we positief te blijven en het leven voor de mensen om mij heen aangenaam te maken.
Alleen worden dit er steeds meer en weet ik soms niet hoe ik het moet bolwerken Toch weet ik dat God provide for me every day

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,