Colinda's Missie 56

24 mei 2018 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal.

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Sinds het overlijden van Beth ben ik de enige leken missionaris hier in Liberia geweest. Dit was soms eenzaam, maar ik kan niet anders zeggen dan dat de SMA Fathers, onze community, mij altijd het gevoel hebben gegeven dat ik er bij hoor, ėėn van hun ben. Dit is nu voorbij we hebben een nieuwe sister in ons midden, Alexandra vanuit Portugal ze is op 30 april aangekomen in Liberia.
Father Eric heeft haar, opgehaald samen met een dokters echtpaar dat werkt in het nieuwe health center in Foya.
Alexandra gaat werken in Lofa county samen met Father Eric.
Father Eric is druk geweest.
Hij heeft geholpen met het opzetten van een Health Centre. Hiervoor zijn Franse doktoren overgekomen welke gaan werken in deze kliniek.
Op 4 mei zal de kliniek officieel overgedragen worden aan de katholieke kerk en ik ben daar gewoon bij.
Father Eric heeft mij namelijk uitgenodigd voor de hand over van deze nieuwe kliniek, dus pak ik mijn tas in en maak me klaar om op reis te gaan.
Deze kliniek zal onderdeel uit maken van het nieuwe project, Mommaluv birth.
Mommaluv en Natalis slaan de handen in één met het project MommaLuv birth.
En de pilot van dit nieuwe project vindt plaats in Liberia en ik zal dit gaan leiden.
Hoe bijzonder, hoe mooi, hoe gaaf. We zijn al een tijdje bezig met de voorbereidingen en vanaf 13 mei zullen Natalis en Mommaluv druk bezig gaan met het werven van fondsen.
Dit project zal heel veel impact hebben op mijn leven hier in Liberia. Als alles goed gaat, kunnen we Mommaluv over het hele land verspreiden, in alle klinieken.
Hiervoor zal ik binnenkort gesprekken hebben met het ministerie van gezondheid en waarschijnlijk ook met de president en de vice president welke mij kunnen helpen in het verspreiden van de MommaLuv birth pakketten. Ontzettend spannend allemaal maar super gaaf om hier onderdeel van te mogen zijn.
Nu ben ik druk in de weer met de voorbereidingen voor de komst van de container met de eerste 70 Mommaluv birth pakketten als ook 44 dozen van familie en vrienden.
Dus de komende dagen neem ik het ervan.

"Lieve vrienden van MommaLuv,

De afgelopen maanden ben ik in het geheim heel druk bezig geweest met de start van een prachtige samenwerking met één van de belangrijkste bedrijven in Nederland op het gebied van zwangerschap en geboorte: Natalis.
Iedereen die ooit bevallen is kent de kraampakketten van Natalis die zij uit naam van de zorgverzekeraars verzenden.
Een aantal maanden geleden werd ik door hen benaderd omdat zij net als ik iets wilden doen voor moeders en baby’s in ontwikkelingslanden.
Wij hebben onze krachten gebundeld en met grote trots presenteer ik jullie het MommaLuv Birth Project.

Wereldwijd sterven er dagelijks duizenden baby’s door gebrek aan medische zorg bij de bevalling. MommaLuv en Natalis slaan de handen ineen om hier verandering in te brengen. Wij vinden dat iedere moeder, waar ook ter wereld, recht heeft op een veilige en hygiënische bevalling.

Het MommaLuv Birth Project zal zwangere vrouwen in Nederland de kans bieden om door middel van een kleine donatie een zwangere vrouw in een ontwikkelingsland een kraampakket met medische producten te schenken. Producten die een veilige bevalling mogelijk maken, maar die de moeders zich normaal gesproken niet zouden kunnen veroorloven. Het unieke aan dit concept is dat de zwangere vrouw die het kraampakket doneert een terugkoppeling krijgt van degene aan wie het kraampakket geschonken is.

Om het MommaLuv Birth Project op te starten, lanceren wij vandaag een crowdfunding. Met dit geld kunnen we o.a. een pilot draaien in Liberia waarmee we 70 moeders een kraampakket voor hun bevalling kunnen schenken. Ook kunnen we het project verder uitwerken en startklaar maken. Op onze projectpagina van de 1%Club (do-good-crowdfundingsplatform) staat een uitgebreide beschrijving van ons project, tezamen met een begroting. Na de crowdfunding en de startfase begint de impact van het MommaLuv Birth Project pas echt en zal het zichzelf financieren.

Wij kunnen met dit project een immense impact maken in de toekomst en daadwerkelijk de moeder- en babysterfte bij de bevalling terugdringen in de landen waar wij werken. Maar bij deze opstart hebben we echt hulp nodig! Naast een donatie zouden we het ook ontzettend gaaf vinden als jullie onze crowdfundingpagina zouden willen delen op jullie social media en in jullie netwerk. Wellicht zijn er personen/bedrijven geïnteresseerd om hier ook deel van uit te maken en ons te helpen om ons streefbedrag van 15.995 euro te behalen? We hebben hier vanaf vandaag 35 dagen de tijd voor, spannend!

Dit MommaLuv Birth Project is een cadeau aan alle moeders wereldwijd.
Ik wens jullie een hele fijne moederdag!

Liefs, Mandy Ladan – founder MommaLuv".

Vanuit Foya, na de hand over van de kliniek ga ik naar Sierra Leone.
Waar ik warm onthaald word door Father Alfred. Een lokale priester die veel samenwerkt met Father Eric. Beide leven in een Kissi community, de Kissi wonen in Liberia, Guinee en Sierra Leone.
Father Alfred zal mij naar Kennema brengen waar ik opgehaald zal worden om door te reizen naar Freetown.
Het is super gezellig met Father Alfred, een geweldige missionaris. Hij heeft 86 communities waar hij werkzaam is, in het oosten van Sierra Leone. Dit is een werkplek die een beetje vergeten is omdat het zo ontzettend ver van Freetown ligt.
Toch met de weinig middelen die hij heeft probeert hij een sterke community op te bouwen.
In de avond spelen we volleybal met de kinderen uit de buurt. In het stoffige zand en de brandende zon. Het is heerlijk om me even in het zweet te werken.
Mensen waarderen mijn bezoek aan hen enorm, een warm welkom in Koindu - Kalaihun district, Sierra Leone.
Het plan is om de volgende ochtend vroeg te vertrekken maar dat ging helaas niet.
De auto heeft problemen welke lastig op te lossen zijn omdat er geen materialen aanwezig zijn in het gebied waar we zijn.
Toch met wat creativiteit krijgen ze de auto aan de praat en vertrekken we naar het zuiden.
De weg tot aan Kailahun is erg slecht en de auto geeft ons nog steeds wat problemen maar we redden het en we bereiken Kennema veilig.
Vanuit Kennema vertrek ik met public transport naar Freetown waar ik een tijdje zal verblijven.
Freetown is geweldig leuk, mooie stranden en boulevard waar in de avond veel activiteiten zijn.
Een bruisende stad met veel smalle straten en heuvels. Natuurlijk bezoek ik het graf van onze founder Marion de Bresillac en dans ik onder de sterrenhemel met blote voeten in het zand. Heerlijk genieten voordat ik weer terug naar huis ga om keihard te werken.

"Freetown is a port city and the capital of Sierra Leone, in West Africa. It’s known for its beaches and historical role in the transatlantic slave trade. The old town’s centuries-old Cotton Tree is a symbol of emancipation. On the waterfront is the King’s Yard Gate, through which former slaves walked to freedom".

Jullie kunnen mij blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,