Colinda's Missie 52

22 februari 2018 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Het nieuwe jaar is goed begonnen.
We hebben een nieuwe president welke, daar we hopen, verandering kan brengen in de situatie in Liberia.
Spannend allemaal, vooral omdat je nu merkt hoe beschadigd mensen zijn door de lange burger oorlog die hier heeft plaats gevonden. Mensen praten veel over de oorlog en wat voor verschrikkelijke dingen er gebeurd zijn. Mensen zijn de onderdrukking zat, de angst en het lijden. Ze willen vernieuwing en vooruitgang, en zij hopen dat George Weah hen dat kan bieden.
Na zijn inauguratie op 22 januari heeft hij zijn speech gehouden, waar iedereen blij was met de vredige hand over. We look up to him and we Hope for Change.
Zoals ik in mijn vorige blog schreef was de Liberiaanse dollar 135.5 ten opzichte van de Amerikaanse dollar.
Nu is de Liberiaanse dollar in één keer gezakt naar 0.90 LD ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Dat is een enorme verandering vooral voor de mensen die kleine handeltjes voeren zoals Siaka.
Hij heeft zijn spullen gekocht toen de dollar hoog stond en nu keldert deze ineens en is zijn handel niet veel meer waard, hierdoor lijdt hij verlies, zoals zo vele nu. Ze (de nieuwe regering), zijn wel van plan om alle prijzen naar beneden te brengen, om het leven leefbaar te maken voor de mensen hier. Maar dit soort enorme schommelingen van de waarde van het lokale geld, maakt mensen onzeker maar vooral boos. Er breken nu regelmatig rellen uit veroorzaakt uit onzekerheid en ontevredenheid. Er is veel onrust in de straten van Monrovia, veel politie op de been om de boze menigte in bedwang te houden, grimmige situaties.
Op dit moment liggen veel handeltjes stil en wacht iedereen op een meer stabiele situatie.
Het lijkt of alles opnieuw georganiseerd moet worden. Nieuwe mensen op nieuwe functies en nieuwe plannen moeten gemaakt voor een betere toekomst voor Liberia. We wachten het allemaal geduldig af en blijven mensen ondersteunen die ondersteuning nodig hebben. Mijn missionaire werk blijft op deze manier interessant en het blijkt nog steeds waardevol dat de SMA hier aanwezig is.
Mijn familie heeft spullen bij elkaar verzameld en deze in dozen naar Liberia gestuurd. In totaal 42 verhuisdozen zijn begin dit jaar aangekomen. Nu ben ik ontzettend druk met het uitzoeken van alle spullen die er in deze dozen zitten en bedenken wat ik ermee ga doen.
Een handeltje opzetten voor Korpu Jacob (de moeder van de gehandicapte tweeling en Nelly Jallah), misschien kan zij spulletjes verkopen, en daarmee haar gezin onderhouden? Het is zoveel dat ik er rustig over na moet denken en bedenken wat het beste is om te doen. Veel spullen, welke me ook veel nieuwe ideeën geven. Nieuwe inspiratie voor projecten en werk.
Na Friedl haar bezoek zijn we weer serieus begonnen met de plannen voor Hope for Life Liberia. We hebben twee keer per maand een vergadering waarin we onze plannen voor de toekomst bespreken.
Moses een van de members heeft een ernstig ongeluk gehad. Hij zal voorlopig niet bij onze vergaderingen aanwezig zijn omdat hij in Nimba county is waar hij behandelt wordt door een bush dokter.
In gedachten en gebed zijn we bij hem en hopen op een voorspoedig herstel.
In Massatin ligt het handeltje van Siaka plat, de mensen om hem heen hebben ook allemaal kleine handeltjes opgezet en concurreren nu met hem. Hij is er van in de war en weet nu niet goed hoe hij verder moet.
We gaan samen bedenken wat hij wil gaan doen, want hij vind het wel erg leuk om te verkopen, iets te doen waarvan hij zichzelf kan onderhouden.
Siaka heeft nog steeds erg veel last van de ratten die aan zijn lichaam blijven snoepen. Dit is echt een probleem voor hem, en het rattengif werkt ook niet afdoende om hem te beschermen tegen deze knaagdieren, we moeten echt iets bedenken voor dit probleem.
We ontvingen het verdrietige nieuws dat Pa (Bobbo) Johnson is overleden.
Hij was al enige tijd ziek, al voor de kerst ging het niet goed met hem en nu uiteindelijk is hij overleden. Fatu een jonge vrouw welke lijd aan epilepsie is nu bij andere mensen onder gebracht in het dorp. Zij woonde met Pa Johnson samen zij zorgde voor hem en hij voor haar. Dit verlies komt altijd hard aan in een dorp als Massatin.
Op dit moment heb ik veel begrafenissen, er sterven veel mensen om me heen. Mensen waar ik mee samen werkte of die ik ken uit Tubmanburg.
Hier in Liberia merk ik elke dag dat leven en dood dichtbij elkaar staan. Veel kinderen worden geboren maar veel mensen sterven om niets. De zorg is erg slecht waardoor veel mensen overlijden voor niets. Vaak zijn er geen medicijnen aanwezig in het ziekenhuis, deze moeten dan gekocht worden in vaak dure plekken, waar ze de prijs opschroeven omdat ze weten dat mensen er afhankelijk van zijn. Hierdoor overlijden mensen terwijl dat helemaal niet nodig is. Naast dit probleem zijn er veel doktoren overleden tijdens het ebola virus, dus er is een tekort aan goed medisch personeel. Veel doktoren komen nu vanuit omliggende Afrikaanse landen om ondersteuning te bieden aan dit verwoeste land.
Liberia blijft een interessant land om te wonen en te werken.
Mijn missionaire leven gaat met ups en downs, vaak eenzaam in de strijd, onbegrepen en gehoord. Maar ik weet dat ik hier moet zijn en dat ik aan mijn roeping gehoor moet geven.

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg-Liberia ♡

1. Martin:
    23 februari 2018
    Mooi geschreven uit het hart goed werk collie bollie ik hou van jou