Colinda's missie 49

31 juli 2017 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,
Het is een tijdje geleden dat ik online was.
Dit kwam doordat mijn telefoon veel problemen had, maar deze zijn gelukkig opgelost, omdat ik een nieuwe telefoon gekocht heb.
Daarnaast hebben we, door het regenseizoen vaak geen netwerk of internet, hierdoor kon ik niets met jullie delen. Maar sinds ik weer online ben volgt hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
We zijn weer terug in een regenachtig Liberia, het regenseizoen is allang begonnen, erg vroeg dit jaar.
Dus er zijn wederom veel muggen welke elke avond een feestmaal genieten op mijn Nederlandse benen en armen. Ondanks dat ik me elke keer insmeer met deet weten ze toch nog onbedekte plekjes te vinden. Dus down with Malaria.
Balen, net voor mijn vertrek naar Harper,  Maryland.
Gelukkig heb ik goede medicijnen en de liefdevolle zorg van Bindu, dus zal ik niet al te lang ziek zijn.
Father Gary is naar het ziekenhuis geweest om aan staar geholpen te worden, helaas is dit niet in één keer gelukt en moet hij terug komen.
Hij heeft veel pijn en het is hem erg tegen gevallen.
Maar we houden hoop dat het de volgende keer beter gaat.
Allemaal een beetje in de lappenmand, maar ook goed nieuws!
Musu is in Tubmanburg, en is gezien door de dokter, welke haar zo snel mogelijk wil opereren.
Het zal veel operaties kosten, omdat haar verbrandingen ernstig zijn.
Dinsdag 4 juli zal de eerste operatie plaats vinden. De dokter gaf aan, dat als de familie bereid is, Musu naar Amerika kan voor behandeling.
Dit gaan we overleggen, een super mooie kans voor dit kleine meisje. Dus ontzettend goed nieuws.
In Massatin is alleen Siaka nog serieus bezig met zijn winkeltje.
Hij verkoopt de koekjes en de lollies goed en bewaard het geld netjes voor de volgende handel.
Hij heeft alleen last van een rattenplaag, ratten die aan zijn benen en tenen knabbelen, waardoor hij vervelende ontstekingen heeft aan zijn voeten.
Zo ontzettend lastig allemaal, dus ratten bestrijdingsmiddelen gekocht welke het ongedierte bij hem weg moet houden.
En natuurlijk heeft Lamine hem een antibacteriële crème gegeven om zijn wonden te laten genezen.
Verder gaat alles z'n gangetje in Massatin, en lijkt het of ik nooit weg ben geweest.
Vrijdag vroeg in de ochtend check ik in bij MAF, een missionaire vliegmaatschappij, welke mij naar Harper,  Maryland zal brengen.
Het is zo kneuterig, een super klein vliegtuig wat schommelt en veel lawaai maakt maar ons uiteindelijk in Harper brengt. De landingsbaan in Monrovia is geasfalteerd maar de landingsbaan in Harper niet.
We landen op een baan van modder waar net ervoor nog kinderen aan het spelen waren. Je ziet vrouwen met emmers staan kijken naar de nieuwe gasten die aankomen met het kleine vliegtuigje.
Ontzettend grappig, maar super fijn dat ik die afstand niet weer met de auto hoef af te leggen. Dit is het mooie van mijn missionaire leven hier, ontzettend mooie ervaringen, elke dag weer.
De bisschop komt me ophalen en brengt me naar zijn huis waar ik alle andere priesters ontmoet.
Wat fijn om hier weer terug te zijn, nu gelukkig in betere omstandigheden.
Na de lunch ga ik naar mijn kamer waar ik wat probeer te rusten, de malaria zit nog steeds in mijn lichaam en kan met voldoende rust verdwijnen.
Zaterdagochtend worden we opgehaald om ons ontbijt te nuttigen in het huis van de bisschop. Na het ontbijt gaan we naar de cathedral waar de inwijding van "father" Francis zal plaats vinden.
Father Firmin en de bisschop hadden mij gevraagd om foto's te maken, maar helaas heeft mijn camera waterschade, en lukt het niet om foto's te maken met mijn fotocamera. Erg teleurstellend.
Gelukkig heb ik mijn telefoon en zijn er veel mensen die foto's maken, dus zullen er uiteindelijk genoeg foto's zijn die deze bijzondere dag vastleggen.
Bijzonder was het zeker, een mooie gebeurtenis waar ik bij aanwezig mocht zijn.
Maandag vliegen alle priesters en de bisschop mee terug naar Monrovia waar we na een goede vlucht veilig landen.
Dinsdag vroeg in de ochtend ga ik naar het ziekenhuis waar de kleine Musu klaar zit voor haar eerste operatie.
Ontzettend spannend voor zo'n klein meisje. Het blijkt een drie uur durende operatie te zijn en Musu heeft lang geslapen door haar narcose. Maar de dokter gaf aan dat het goed is gegaan.
Het was geen makkelijke operatie.
Ze hebben haar oogleden gereconstrueerd en aan elkaar vast gehecht, zodat het oog,  hopelijk, gespaard blijft.
Tevens hebben ze haar nek los gemaakt van haar schouder zodat ze weer "gewoon" kan opkijken.
Het is afwachten hoe de genezing verloopt.
Wel heb ik bedacht dat ze niet terug gaat naar Grand Cape Mount.
Ze blijft in Tubmanburg, eerst in het ziekenhuis en daarna, of in de kliniek, of bij mij in huis.
De dokter gaf aan dat in december de tweede operatie plaats vindt.
Dus tot die tijd zal zij in Tubmanburg blijven voor verzorging en behandeling.
In deze periode zullen de ouders na moeten denken over de voorgestelde behandeling in Amerika.
Het is geweldig dat zo'n team van doktoren naar Liberia komen en mensen zoals Musu kunnen helpen, en bijzonder dankbaar dat ik daar bij mag zijn en kan ondersteunen waar nodig.
Tijdens mijn oproep via Facebook hebben veel mensen een financiële bijdrage gegeven, van dit geld kan ik nu medicatie en verbandmiddelen kopen, maar ook eten voor Musu en haar vader, toch blijft financiële ondersteuning nodig.
De vader heeft de zorg voor Musu op zich genomen, hij geeft haar liefdevolle verzorging welke ze nu echt nodig heeft.
Zo sneu om te zien hoe zo'n klein meisje lijdt aan de gevolgen van haar verbrandingen.
Maar we houden hoop dat het beter wordt.
Een enerverende tijd terwijl ik me klaar maak voor mijn bezoek. Hier zie ik erg naar uit, fijn om iemand mee te nemen in mijn leven hier in Liberia.
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van alle avonturen die wij samen gaan beleven.
Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030
Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.
Lieve en warme groet,