Colinda 's missie 46

9 april 2017 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven hier in Liberia.
"Eén van mijn Mommaluv-moeders is na de bevalling van haar tweeling overleden.
Deze twee prachtige jongens, Jerome en Jerry (en de andere kinderen van Massa) worden nu opgevangen door haar zus.
De zus kan zelf amper het hoofd boven water houden.
De zorg voor de baby's valt niet mee.
Daarnaast is er op dit moment geen SMA-1 melk te krijgen in Tubmanburg, dus moeten ze naar Monrovia. SMA-1 melk blijkt de beste vervanging van borstvoeding.
Al met al veel onverwachte kosten voor deze vrouw.
Omdat het mij zo ontzettend geraakt heeft zal ik alles in het werk stellen om dit gezin te ondersteunen waar nodig.
Wie doet er met mij mee?".

Velen van jullie hebben al gereageerd op dit bericht, welke ik geplaatst heb op Facebook.
Massa Cooper, één van de Mommaluv-moeders, is na de bevalling van haar tweeling overleden.
De zorg voor de twee jongens en haar andere kinderen is overgenomen door haar jongste zus Jenneh.
Velen van jullie hebben mijn bericht gedeeld, en mij financieel ondersteunt.
Heel fijn, maar vooral hartverwarmend.
De tweeling maken het goed, ze krijgen goede zorg en door jullie ondersteuning heb ik SMA-1 melk kunnen kopen welke zij nu dagelijks krijgen i.p.v. borstvoeding. Sommigen van jullie vroegen mij of er geen andere moeder is die bij kan springen om borstvoeding te geven.
Helaas, dit gebeurt af en toe, maar vaak heeft een moeder zelf te weinig borstvoeding of extra's om dit te kunnen delen.
Liberia is één van de armste landen in de wereld, mensen hebben weinig tot niets. Daarom ondersteunt Mommaluv de moeders en hun baby's met rijst en olie, zodat de moeder kracht heeft om haar kindje borstvoeding te geven.
De tweeling, Jerome en Jerry krijgen SMA-1 melk welke een goede vervanger is van borstvoeding.
Door jullie financiële ondersteuning heb ik twaalf blikken gekocht.
Wekelijks geef ik Jenneh twee blikken zodat zij de jongens een week lang kan voeden, na verloop van tijd zal dit meer worden omdat de jongens meer nodig hebben.
Maar wij willen jullie allemaal ontzettend bedankt voor de financiële ondersteuning en het delen van mijn oproep.
Hierdoor kan ik de spullen kopen die nodig zijn om deze jongens een kans te geven om te overleven.

Enige tijd geleden heb ik ook een oproep geplaatst voor Musu Jah.
"Musu Jah, een tien jarig meisje dat lijdt aan epilepsie, heeft jullie hulp nodig.
Zij komt uit een klein dorpje in Grand cape Mount, waar weinig tot geen medische zorg aanwezig is.
Musu is afhankelijk van haar medicijnen en aangezien deze bijna niet afgegeven worden heeft zij geruime tijd niets ontvangen.
Hierdoor heeft zij regelmatig een epileptische aanval gehad, zo ook op 27 oktober 2016, waardoor Musu met haar hoofdje in het vuur is gevallen.
De ouders waren, op dat moment elders bezig. Er was niemand snel genoeg bij haar om haar uit het vuur te halen.
Musu is ernstig verbrand en heeft veel zorg nodig.
De medische kosten zijn erg hoog, onbetaalbaar voor de ouders.
Daarom wil ik jullie vragen om hen te ondersteunen en Musu de medische zorg te geven die ze nodig heeft.
Gelukkig is er veel support geweest vanuit Nederland en heeft Musu een goede medische behandeling gekregen, waardoor ze net voor de Kerst naar huis mocht.
De brandwonden zijn droog en lijken minder pijnlijk dus kon ze het Kerstfeest thuis vieren.
Ze had haar moeder al deze tijd niet meer gezien, dus het was fijn, om met deze dagen, thuis bij haar familie te kunnen zijn.
Maar, nu is er een team van artsen naar Tubmanburg gekomen, die mensen met brandwonden, plastische chirurgie aanbieden.
Dit lijkt te mooi om waar te zijn. Volgens mij precies op het juiste moment komen er mensen om dit jonge meisje te helpen.
Dus vandaag ben ik naar haar dorp gegaan om haar op te halen en mee terug te nemen naar Bomi county.
Hopelijk kan zij voor deze plastische chirurgie behandeling in aanmerking komen.
Het hele dorp liep uit om Musu succes te wensen en uit te zwaaien, een mooi, emotioneel moment.
Het is ook niet niks voor zo'n klein meisje, uit de bush, die naar de stad gaat om een best heftige operatie te ondergaan.
Helaas werden we teleurgesteld.
Musu komt nu nog niet in aanmerking voor plastische chirurgie.
Haar brandwonden zijn niet goed genoeg genezen dus moet ze geduld hebben.
Het blijkt dat dit team in december weer naar Tubmanburg komt.
Ze hebben ons beloofd, ons dan weer uit te nodigen voor eventuele behandeling.
Natuurlijk blijf ik hier bovenop zitten en laat de kans op plastische chirurgie niet aan Musu voorbij gaan.
In het ziekenhuis hebben we afgesproken dat alle informatie via mij en haar vader loopt, dus dat wij beide op de hoogte worden gehouden van alle informatie betreffende plastische chirurgie".

Nu heb ik de persoon gesproken die dit team van plastisch chirurgen naar Tubmanburg haalt.
Hij vertelde me dat er ontzettend veel mensen voor deze plastische chirurgische behandeling naar Tubmanburg waren gekomen, en dat het onmogelijk was om iedereen te helpen.
Nu heeft hij met het team afgesproken, dat hij hen in juni terug laat komen, om alle mensen, die nu voor niets waren gekomen, alsnog een behandeling te geven.
Musu haar wonden zijn droog, dus komt ze heel waarschijnlijk nu wel in aanmerking voor een behandeling. En de behandeling is echt nodig voor haar, omdat haar hoofdje is vast gegroeid aan haar schouder, ze kan dus moeilijk opkijken of haar hoofdje bewegen.
Als dit team weer terug komt, en Musu deze keer wel geholpen kan worden dan is dat een zegen voor dit jonge meisje.

Natuurlijk blijf ik jullie op de hoogte houden van alles wat hier gebeurt.
Jullie geven mij het vertrouwen en de kracht om dit werk te kunnen blijven doen.
Jullie ondersteuning, in welke vorm dan ook, is voor mij van onschatbare waarde.
Door jullie support kan ik proberen iets te betekenen in het leven van de mensen hier.
Naast hen te gaan staan en hen te ondersteunen waar nodig.
En jullie steun is hier ontzettend hard nodig.

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,