Colinda 's missie 33

14 oktober 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Maandag vertrek ik met father George naar Monrovia, waar we beide een druk programma hebben.
Father George moet naar de bank om geld voor de verschillende studenten te halen, en daarna verspreiden onder de verschillende studenten in verschillende delen van de stad.
Ook moet hij een uniform kopen voor één van de nieuwe studenten van father Gary. Zelf moet ik ook naar de bank om verschillende dingen te regelen, daarnaast moet ik een paar Mommaluv pakketten kopen voor nieuwe moeders en boodschappen doen. Ook heb ik telefoon gekregen vanuit het postkantoor dat er post is.
Een druk, vol programma en vooral omdat we de hele stad door moeten en het verkeer absoluut niet mee zit, is het vermoeiend en tijdrovend.
Dinsdag, in Gayahills, verspreid ik enkele van de Mommaluv pakketten, en ontmoet ik nieuwe moeders die net bevallen zijn.
De oudere dames zijn druk geweest met het knopen van bloem mandjes en het haken van plastic matten. Geweldig trots zijn zij op het resultaat, fijn om te zien dat ze het zo leuk vinden om actief bezig te zijn.
Vandaag ga ik bij de tailor langs, om te kijken wat hij gemaakt heeft.
Zijn studenten klaagden over hem, dat hij er nooit is om hen te helpen, niet echt de tijd voor hen heeft.
Tijdens de ontmoeting met de tailor bleek alles een misverstand en hebben we afgesproken dat de studenten elke vrijdag les krijgen.
Na Gayahills ga ik naar Gba (een marktplaats ongeveer 30 minuten rijden van Tubmanburg), waar ik een bankrekening open bij LBDI, deze bank is dichtbij, voor mij dus ook te bereiken met de motor. Anders moet ik voor alle bankzaken altijd naar Monrovia, nu hoeft dat niet meer.
Super blij dat ze mij direct door het hele proces hebben geholpen en ik direct gebruik kan maken van mijn bankrekening.
Woensdagochtend heb ik een meeting met Kirsten, een Amerikaanse dame die zeggen en schrijven nog geen honderd meter bij mij vandaan woont.
Kirsten werkt voor ACF, zij werkt voor de mental health department.
Zij gaan verschillende communities in om mensen te counselen. Ik heb bij haar aangegeven dat ik interesse heb om een training bij te wonen, vooral omdat ik regelmatig met mensen met psychische problemen in aanraking kom.
Ook gaan we samenwerken voor Mommaluv, zij werken in veel dorpen die wel support kunnen gebruiken.
Het was een geweldig leuke, maar ook goede meeting.
Fijn om een sister in de buurt te hebben, zondag komt ze even bij me langs om gezellig verder te kletsen.
Vandaag komt Yattah bij me, zij heeft een klein winkeltje waar ze babykleertjes verkoopt (waar ik altijd de kleertjes koop voor Mommaluv).
Maar omdat het op dit moment allemaal zo duur is, is haar tafel leeg.
Afgesproken dat ik haar een lening geef, waardoor ik mijn babykleertjes weer kan kopen en zij weer wat handel heeft.
Natuurlijk vraag ik Mandy voor ondersteuning voor deze vrouw.
Maar omdat Mommaluv op dit moment druk bezig is met de "Kerst" challenge, is het lastig om nu antwoord te geven.
Maar dit zijn dingen, situaties waar Mommaluv ook ondersteuning biedt.
Donderdag ga ik naar Massatin, het is de hele week droog geweest, dus we gaan er vanuit dat de weg goed is.
Father George heeft de weg door de palmplantage bekeken en deze blijkt redelijk goed te zijn, dus vandaag reizen we door de palmplantage naar Massatin.
Deze weg was erg goed en vele malen korter dan de weg via Sinje, verbaasd dat wij deze weg nooit eerder hebben gekozen.
In Massatin ga ik eerst bij Siaka en Sah langs omdat ik ontzettend nieuwsgierig ben naar hun business-verhalen van afgelopen week.
Siaka had al veel koekjes verkocht en liet me iets meer dan 700 LD ($7,00) zien, dit geld neem ik mee en daarvoor zal ik nieuwe koekjes kopen. Hij voelt zich super trots, eigenaar van de koekjestrommel.
Zo leuk dat er een kindje komt die net een pakje koekjes bij hem komt kopen en ik kan zien hoe Siaka zijn winkeltje runt.
Sah heeft ook al het geld van de verkochte batterijen bewaard, en wil net als Siaka, dat ik nieuwe handel voor hem koop. Zo ontzettend leuk om te zien dat deze beide mannen zo enthousiast zijn over hun kleine handeltje waaruit ze een klein beetje winst maken wat hun kan helpen in het dagelijks leven.
Ik dacht werkelijk dat het eenmalig zou zijn, omdat ze vorige week onzeker waren over de prijs, en hoe het te moeten verkopen.
Maar ze hebben beide veel verkocht en het geld bewaard zodat ik er nieuwe producten voor kan kopen.
Een succes!
Na dit mooie moment ga ik met Segou, het manusje van alles voor father George, naar Jennehbrown.
Hier ontmoet ik één van de Mommaluv moeders, die vandaag verwend wordt met een kraampakket. Super blij is ze ermee, een beetje overrompelend door de hoeveelheid, dat ze wat verlegen raakte.
Daarna zijn we naar Lilian, het ondervoede meisje gegaan. Ze bleek ziek, net als de moeder, beetje grieperig.
Zij waren ook ontzettend blij met de ondersteuning van Mommaluv.
Ook heb ik getracht toenadering te zoeken met Varney, maar dit kleine mannetje is zo verschrikkelijk bang van mij, dat ik ervoor gekozen heb het te laten voor wat het is.
Misschien volgende week met koekjes proberen om toenadering te zoeken, er werd me gevraagd nog niet op te geven.
Segou gaf aan dat hij in Baweh, een dorpje iets verderop, ook een ondervoed kindje had ontmoet.
De weg er naar toe was ruig, maar gelukkig is Musa een ontzettend goede chauffeur, dus hadden we geen problemen.
Het kindje was er niet, maar wel drie big bellys.
Hun foto genomen en het interview afgenomen en hopen op Mommaluv ondersteuning of een "Kerstpakket".
Leuk om nieuwe dorpen aan te gaan en de mensen te ontmoeten.
Vandaag was het overal erg rustig omdat het harvest time is.
De rijst is klaar dus iedereen is druk op het land, waardoor de dorpen uitgestorven waren.
Op de terugweg, waren de mensen weer terug en druk in de weer met hun producten, overal bedrijvigheid en levendigheid, mooi om te zien.

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie:
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg-Liberia ♡

1. Monique:
    14 oktober 2016
    Wauw wat een mooi verhaal weer, de zon is in verschillende opzichten weer méér gaan schijnen, heel fijn om te lezen! En super dat het gewone werk weer door kan gaan in Massatin en omliggende dorpen. Wat ontzettend mooi dat Siaka en Sah een echt handeltje drijven! Geeft invulling in de dag en toch ook een zeker aanzien in het dorp. Heel veel succes met de gedeelde challenge met mommaluv, jullie gaan dat fixen in december....dat weet ik zeker. Dikke knuf