Colinda 's missie 31

2 oktober 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Dinsdag, als ik in Gayahills aankom, staan er twaalf zwangere vrouwen op me te wachten.
Allemaal willen ze, van Mommaluv, ondersteuning ontvangen als ze zijn bevallen.
Daar in Gayahills, en omliggende dorpen is Mommaluv een begrip geworden, alle zwangere vrouwen weten mij te vinden, en hopen dat ik een foto van hen maak, en hun verhaal instuur naar Mommaluv.
Er wordt tijdens het interview veel gelachen, ze vinden het ook wel een beetje spannend om zo dichtbij mij te komen.
Maar als het interview eenmaal achter de rug is, is de spanning ook verdwenen.
In Gayahills is mijn naam Mommaluv, soms Papaluv. Het is geweldig leuk om te doen, om met Mommaluv bezig te zijn, maar vandaag vragen ze veel van mij. Iedereen vraagt nu om hulp, om een zak rijst of een container olie.
Ze verwachten dat ik elke week iets kom brengen, ondanks de uitleg die ik elke keer geef, blijven ze vragen om support.
Enerzijds begrijp ik het erg goed, mensen hebben hier weinig tot niets, en zoals ik vorige keer schreef, is de Liberiaanse dollar hoog in prijs, dus alles is ontzettend duur.
En door het regenseizoen ligt eigenlijk alles een beetje stil, ik ben bijvoorbeeld al weken niet in Massatin geweest, de wegen zijn te slecht om naar Cape Mount te reizen. Hierdoor zijn dingen ook veel duurder omdat er gewoonweg geen transport van goederen mogelijk is.

Door het regenseizoen, en niet naar mijn werkplek kunnen reizen, ben ik veel meer thuis wat mensen nu weten en aan mijn deur kloppen voor support. Maar ook de kinderen uit de buurt weten mij nu te vinden.
De kinderen zijn helemaal enthousiast over mijn nieuwe huis en de enorme tuin die ik heb.
Ze komen elke dag even hallo zeggen en bij me op de veranda zitten, het is meer rondhangen dan wat anders hoor.
Dus heb ik bedacht om de plastic fabriek weer te openen, activiteiten met ze te doen.
De kinderen moeten het verzamelde plastic wassen en droogmaken, waarna de kleermaker ermee aan de slag kan.
Sinds deze week komt Sando Seh (tailor) bij mij om dingen te maken van het plastic, de dingen die hij nu al gemaakt heeft zijn geweldig mooi.
Als de kinderen klaar zijn met het plastic, mogen ze met de fiets, de bal of iets anders doen wat ze leuk vinden.
Er zijn elke dag zo'n tien tot vijftien kinderen in en rond mijn huis.
Erg leuk hoor, maar soms ook wel vermoeiend. Dus nu hebben we afgesproken, dat als de gate dicht zit, ik geen kinderen in de tuin wil, dit werkt redelijk.
Ook heb ik, doordat ik meer thuis ben, me aangemeld voor activiteiten in Tubmanburg en de kerk. Zo ben ik lid van de CWO (catholic Woman organisation), doe ik met een groep van vijftien vrouwen mee met susu (dit is een spaarsysteem: iedereen legt per week 200 Liberiaanse dollar in, dit is totaal 300LD, deze word dan wekelijks uitbetaald, aan iemand die het nodig heeft, dus uiteindelijk in vijftien weken heb je je geld terug), en ben ik lid van friends beyond borders, een club die net aan het opstarten is, maar ook goede intenties heeft om in de community te helpen.
De CWO moet echt nog van de grond komen, de vrouwen in de kerk zijn niet echt een groep, dus om hier mee samen te werken, community building, lijkt me erg leuk.
Dus zaterdag heb ik me, samen met de president en de secretaris, aangemeld voor een workshop in Monrovia.

Ook nieuwsgierig naar de workshop?

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030

Creditnummer 2477 Ondersteuning in mijn werk.
Creditnummer 2478 Ondersteuning in mijn projecten.
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg Liberia ♡
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    2 oktober 2016
    Hoi Colinda, Kan je laatste antwoord niet lezen. Heb geen Messenger.
    Kun je mij mailen op [email protected]? Dit ivm baby kleertjes voor Mommaluv
    gr.