Colinda 's missie 30

20 september 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Het einde van de schoolvakantie nadert en dus ook het einde van alle graduation parties.
Bindu haar zoon is geslaagd en ik ben dus uitgenodigd om dit feestje mee te vieren.
Alle geslaagde kandidaten komen in taxi's, op motoren de stad binnen rijden met muziek en veel lawaai.
Het is een geweldig feest met muziek, dans en heerlijk eten.
Maandag ga ik met Safala (één van de kinderen die regelmatig bij mij thuis komt), naar Monrovia om een uniform te kopen, haar schoolfees wordt betaald door father Gary, en ik heb hem beloofd het uniform voor Safala te betalen.
Het uniform voor de katholieke school wordt in Monrovia bij Don Bosco gekocht, zij hebben de speciale uniformen met het logo en de juiste kleur, voor de katholieke scholen.
Ook koop ik vier Mommaluv pakketten die ik dinsdag in Gayahills mag uitdelen.
Woensdag zijn alle kinderen weer in school en is het rustig op de compound.
Behalve Papa zijn schoolgeld is niet betaald en hij is vandaag de enige die thuis is, en bij mij voor de deur staat.
Dus ik spreek met hem af dat we naar zijn moeder gaan om te vragen hoeveel er nog betaalt moet worden, om hem in school te krijgen.
Papa blijkt ook bij zijn oma te wonen, deze oma zorgt ook voor Safala en vijf andere kinderen.
De meeste van deze kinderen zijn wees, en bij de oma ondergebracht zodat zij ervoor kan zorgen.
Oma maakte zeep en koekjes, maar doordat de Liberiaanse dollar prijs omhoog is gegaan (100 Liberiaanse dollar is 1 USD) is het moeilijk voor de mensen om nog handel te voeren.
Omdat de producten nu onbetaalbaar zijn voor haar, zijn er geen inkomsten, en kunnen de kinderen niet meer naar school.
We hebben afgesproken dat ik het eerste semester van Papa zijn school betaal ($35.00) en de ingrediënten voor het bakken van koekjes, zodat ze weer wat inkomsten heeft om de andere kinderen ook naar school te laten gaan.

De UN heeft onlangs een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat tweederde van de kinderen in Liberia niet naar school gaat (ben erg geschrokken van dit feit).
Het onderwijs is vaak te duur voor de ouders, en of de kinderen moeten mee het land op om te werken.
Op dit moment krijg ik veel vragen, om te helpen met het betalen van het schoolgeld.
En ik kan dit gewoon niet weigeren, omdat ik persoonlijk vindt dat elk kind onderwijs moet krijgen.
Het schoolgeld, afhankelijk van de grade waarin het kind zit, is voor onze begrippen niet erg veel, maar vaak teveel voor de "ouders" van het kind hier, vandaar dat het aantal kinderen dat niet naar school gaat zo hoog is.
Hieronder volgt een overzicht van de verschillende bedragen voor de St.Dominic's catholic school (private school met hoge waardering, wel duurder dan andere scholen), gewoon om een indicatie te geven van het bedrag dat "ouders" moeten ophoesten.

K1 - K2: van 3 jaar tot 5 jaar $161,00 p/jr.
GR. 1 - 3: van 5 jaar tot 8 jaar $168.00 p/jr.
GR. 4 - 6: van 8 jaar tot 11 jaar $173.00 p/jr.
GR. 7 - 8: van 12 jaar tot 13 jaar $226,00 p/jr.
Grade 9: van 14 jaar Dit jaar hebben ze een examen (WAEC) $248.00 p/jr.
GR. 10 -11: van 15 jaar tot 17 jaar $276.00 p/jr.
GR. 12: van 18 jaar Zij hebben het eind examen (WAEC) $380.00 p/jr.

Er zijn andere scholen die goedkoper zijn en ook erg goed, maar St. Dominic staat erg hoog aangeschreven, en hier kon ik het overzicht van krijgen, iets waar de "ouders" ook voor moeten betalen.
Father Garry heeft veel kinderen waarvoor hij het schoolgeld betaald, maar door het feit dat ook hij minder donaties binnen krijgt, zijn er kinderen waarvoor hij het schoolgeld niet meer kan betalen.
In overleg met hem neem ik een paar kinderen voor mijn rekening.
Het is zo schrijnend om te zien dat kinderen thuis blijven terwijl vriendjes naar school gaan.
Het is opvallend hoeveel vragen ik nu krijg vanuit Tubmanburg.
Sinds enkele weken ben ik op donderdag thuis, omdat de weg naar Massatin zo ontzettend slecht is.
Het lijkt, alsof de mensen weten dat ik thuis ben, elke dag heb ik verschillende mensen met verschillende vragen aan de deur staan.
Vragen om een bordje eten tot het betalen van schoolgeld, of het helpen opstarten van een business.
Allemaal kleinschalig, maar niet onbelangrijk.
Zoals ik al schreef, de Liberiaanse dollar staat erg hoog, mensen hebben het erg moeilijk op dit moment. Alles is erg duur en voor de meesten zijn dagelijkse dingen dus onbetaald.
Het is moeilijk om een goede schifting te maken, waar zeg je ja tegen en waar niet?
Voor mij is dit moeilijk, vooral omdat ik nogal een emotioneel type ben en me al snel alle leed van anderen aantrek.
Je moet soms keihard zijn, iets dat ik erg lastig vindt.
Maar niemand heeft gezegd dat deze missionaire weg makkelijk zou zijn.

Jullie kunnen me blijven volgen op mijn missionaire pad en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2477
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg Liberia ♡

1. Joke:
    27 september 2016
    Lieve colinda
    Je reis verhaal gelezen Wat doe je toch mooi werk
    Maar trek het niet zo aan
    Denk goed aan je zelf
    Wij hebben kaarsje gebrand voor jou in Denekamp
    Veel liefs joke