Colinda 's missie 17

13 mei 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Father Phillipe (in Kle) gaat voor zes maanden naar Benin, waar hij een opleiding gaat volgen.
Doordat father Phillipe vertrekt, neemt father Gary de kerkdienst over in Gayahills en Kle.
Zondag is de eerste dienst voor father Gary, en ik ga met hem mee, omdat Gayahills mijn nieuwe werkplek is.
Het is bijzonder om zo snel in de communiteit opgenomen te worden.
Tijdens de kerkdienst wordt aangegeven dat ik aanstaande dinsdag terug kom en dat mensen zich kunnen verzamelen in het buurthuis (townhall).
Mijn komst word erg serieus genomen, en father Gary ondersteund me in alle opzichten, dit geeft mij een ontzettend goed gevoel.
Maandag ga ik naar Monrovia.
De auto die ik tot mijn beschikking heb, staat in de garage, er zijn enkele problemen die verholpen moeten worden. Dus we rijden met father George mee naar Monrovia, Morris zetten we af, in de garage bij African Motors, hij wacht tot de auto klaar is.
Als de auto klaar is komt Morris me ophalen in de stad zodat wij samen de boodschappen kunnen doen en een organisatie voor de gehandicapten kunnen bezoeken.
Veel kun je niet doen, omdat het verkeer in Monrovia altijd vast staat.
Maar tijdens het bezoek aan de nationale commissie voor disable (NCD), heb ik enorm veel informatie ontvangen van nieuwe contactpersonen van verschillende projecten.
In de komende weken zal ik proberen afspraken te maken en de verschillende organisaties te bezoeken.
Kijken en onderzoeken naar mogelijkheden voor gehandicapten in Bomi County.
Als we terug gaan naar Tubmanburg raakt de auto oververhit dus deze moet terug naar de garage, beetje balen want deze auto geeft mij de vrijheid om te gaan en staan waar ik wil, maar momenteel staat hij vaker in de garage dan dat hij gebruikt kan worden. Father Gary is zelfs van plan de auto te verkopen, wat inhoudt dat ik geen eigen vervoer meer heb. Dit maakt het werk wel wat lastig, dus een aanvraag bij MIVA indienen en hopen dat zij een auto ter beschikking stellen.
Dinsdag ga ik naar GayaHills waar meer dan twintig ouderen en zesendertig jonge vrouwen zich hebben verzameld in het buurthuis.
Allen zijn gekomen om hun wensen en behoeften uit te spreken.
Met de ouderen lijkt het me geweldig leuk om een soos op te starten.
Creatief en cultureel, en samen eten.
Met de jonge vrouwen zou ik graag trainingen organiseren, zoals naaien, weven, haken en zeepmaken (vocational training). We kunnen het buurthuis gebruiken als een activiteiten centrum.
Twee goede groepen waar ik veel mee kan doen.
Het zou fantastisch zijn om als buurthuis mensen dichterbij elkaar te brengen en activiteiten te organiseren die individuen verder kunnen helpen in het dagelijks leven.
Vorige week heb ik in Gayahills aangegeven, dat ik contactpersoon ben voor MommaLuv.
Dus, er hadden zich acht zwangere vrouwen verzameld die vonden dat zij wel ondersteuning kunnen gebruiken van Mommaluv.
Buiten, neem ik foto's en vraag naar hun naam en thuis situatie, uiteindelijk heb ik 14 vrouwen geïnterviewd en op de foto gezet.
De zwangere vrouwen kwamen uit de kliniek en willen graag een MommaLuv pakket ontvangen als ze zijn bevallen.
Om niemand af te wijzen heb ik iedereen geïnterviewd en op de foto gezet en alle informatie naar Mandy Ladan van Mommaluv gestuurd.
En het mooie is dat, Mandy, keihard gaat werken, alles op alles zet, om al deze vrouwen te linken aan een zwangere vrouw in Nederland. Dus waarschijnlijk als zij bevallen kunnen zij Mommaluv ontvangen.
Geweldig goed nieuws, daar krijg ik enorm veel energie van, bedankt Mandy.
Woensdag ga ik naar Monrovia om informatie in te winnen over auto's en motoren, zonder vervoer is het moeilijk om het werk goed te kunnen doen.
Vanaf nu zal ik aanvragen in gaan dienen om de ideeën en de aanvragen voor de verschillende projecten werkelijk op te starten.
Donderdag halen we eerst Weedor Shilling op, zij zal ook vandaag weer mensen die lijden aan epilepsie registreren en voorzien van medicatie.
Het is fijn dat er eindelijk aandacht is voor deze, best wel grote, groep in Massatine.
Zo'n tweeëndertig mensen zijn gesignaleerd, die lijden aan epilepsie, in verschillende dorpen rondom Massatine.
In het verleden had Lamine zelf mogelijkheden om aan medicatie te komen, maar dat is nu al een paar jaar niet meer zo makkelijk.
Deze mensen kregen voorheen dus regelmatig medicatie en nu al een paar jaar erg onregelmatig of eigenlijk helemaal niet meer. Vreselijk om te zien hoe deze mensen lijden onder de ziekte maar vooral onder het stigma. Zij worden gezien als iemand die bezeten is van boze geesten en of worden een heks genoemd.
Zij worden vaak verbannen uit de communiteit of het dorp.
Gelukkig kunnen we nu, met de hulp van Weedor, deze mensen weer een beter leven bieden.
Vandaag ga ik ook bij de tailor langs, om het plastic, de waterzakjes die de kinderen hebben verzameld, af te geven, en uit te leggen wat ik graag gemaakt zou willen hebben van dit plastic.
Hoop dat hij volgende week iets klaar heeft, ben zo ontzettend benieuwd naar het resultaat.

Ook benieuwd naar het resultaat?
Blijf mij dan volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annette:
    15 mei 2016
    Ha moppie Hier zit ik dan op een regenachtige 1e pinksterdag jouw mooie verhaal weer te lezen Wat kijk ik hier toch altijd weer naar uit Jammer dat je zo'n pech hebt met jouw auto Hopen dat je gauw wat anders vind Ook fijn om te lezen dat je nu zo fijn met father Gary overweg kunt Al zal het ook wel eens wat minder gaan Wat ben je goed bezig ook met dat plastic resyclen Je bent al goed ingeburgerd En wat een leuke projecten heb je allemaal onder je hoede Geniet lieverd en maak me gauw weer blij met jouw mooie verhalen Love u plenty en een dikke knuffel ❤️