Colinda 's missie 15

1 mei 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Na mijn ongelooflijk geweldige tijd in Lofa county ben ik terug in Tubmanburg.
Maandag 11 april krijgen we bezoek van Mineke foundation.
Tonia Dabwe, de oprichter van Mineke foundation, is in Nederland aan mij voorgesteld door een gemeenschappelijke vriendin.
Na met elkaar gesproken te hebben over de telefoon en af en toe wat App contact, hebben wij elkaar, hier in Liberia, voor het eerst ontmoet.
Een erg leuke ontmoeting en vooral inspirerend. Mijn eerste Nederlandse contact sinds ik hier ben, ook erg leuk om weer even in het Nederlands te praten.
Wij, van de Oscar Romero School, hopen dat één van de trainers van Mineke foundation bij ons komt voor training in zeepmaken. Wij willen graag onze leerlingen vocational training aanbieden zodat ze skills leren die hen verder kunnen helpen in de toekomst.
Dinsdag heb ik gesprekken met de docenten waaronder met de tailor (Sando).
Hij heeft een machine die kan borduren, maar hij weet niet exact hoe deze werkt.
Hij vraagt mij om met hem mee te gaan naar Monrovia om te leren deze machine te gebruiken.
We spreken af dit woensdag direct te doen,  als ik naar de Pentecostal school ga.
Dus woensdag gaan we vroeg naar Monrovia, eerst naar de Pentecostal school waar maar één van de vertalers aanwezig is en één van de studenten afwezig.
Dus nadat we bij een man zijn geweest die Sando kan trainen in het gebruiken van de machine, gaan we naar het huis van de leerling die afwezig is.
Zij blijkt ziek en daardoor niet in school te zijn.
Deze leerling en haar moeder hebben de vorige keer al een waarschuwing gehad, zij moeten écht serieuzer worden. Het meisje geeft aan dat het soms erg moeilijk is om vervoer te vinden naar school.
Hierdoor komt ze regelmatig te laat, waardoor ze door de andere kinderen uitgelachen wordt omdat ze gestraft word. Veel van de studenten in Monrovia hebben een probleem met het vinden van vervoer.
Vaak is het moeilijk om goede aansluiting te vinden,  waardoor ze meer moeten betalen voor hun reis,  en dit geld hebben ze vaak niet. Lastig, iets om in een volgende meeting met John te bespreken.
Donderdag ga ik wederom naar Massatine waar ik twee babypakketten af geef voor MommaLuv.
Het is zo ontzettend leuk om een pakket samen te stellen en deze dan aan een jonge moeder te mogen overhandigen. Het werken voor MommaLuv is écht hartverwarmend en geeft ontzettend veel energie.
Zo mooi om iemand te kunnen ondersteunen waar nodig is.
Ook ontmoet ik Mazeena, met haar overleg ik wat zij willen doen, zeep maken of weven van lokale stoffen?
Omdat ik gehoord heb, van de zusters in Voinjama, dat het weven van country cloth meer winst opbrengt, en dat er subsidie voor aangevraagd kan worden, dus dacht ik dat dit wel interessant zou kunnen zijn voor de vrouwen groep.
Maar er is besloten om te beginnen met het maken van zeep, dus dat gaan we eerst doen,  Mazeena gaat informatie inwinnen over de prijzen van de benodigdheden voor het zeepmaken.
Volgende week zullen wij starten met het inkopen van alle benodigdheden en daarna kunnen wij beginnen.
In overleg met Mary’s Meals heb ik vervoer geregeld om dinsdag naar Ganta te gaan en enkele van onze patiënten te bezoeken (degene opgehaald met ambulance).
Als ik maandag in Monrovia ben om samen met Sando het één en ander te regelen voor de borduurmachine word ik gebeld met de mededeling dat ik geen auto mee krijg voor mijn trip naar Ganta.
Dit was een enorme teleurstelling,  voor mij maar ook voor de mensen in Massatine en in Ganta.
Father Gary is die hele week in Ghana voor een meeting,  maar als hij terug is zal ik mijn teleurstelling met hem bespreken.
Zo gezegd zo gedaan, en father Gary laat er geen gras over groeien dus vanaf maandag 25 april stop ik met werken bij Mary’s Meals en dus ook bij Oscar Romero School for the Deaf.
Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van de mooie mensen die ik ontmoet heb binnen ORS en MM -project. John is in Engeland, maar als hij terug is zal ik mijn werk aan hem overdragen.
Vanaf nu ga ik mij richten op het werken met gehandicapten, in de hoop dat Liliana fonds terug komt naar Liberia. In het verleden zijn zij erg actief geweest in Liberia maar een paar jaar geleden zijn zij vertrokken.
Misschien is het mogelijk hen te overtuigen terug te keren naar dit prachtige land.
Father Gary heeft in overleg met Liesbeth besloten dat ik een auto en chauffeur tot mijn beschikking heb, hiermee heb ik de vrijheid de verschillende dorpen te bezoeken en het aantal gehandicapten in kaart te brengen.
Vanaf dinsdag 26 april start ik in Klay,  Gayah Hills en Tubmanburg.
De beslissing, om niet meer met de dove kinderen van de Oscar Romero School te werken, was moeilijk, het begon net leuk te worden, naarmate ik de weg beter leerde kennen.
Maar, het nieuwe werk, wat ik nu ga doen, geeft me enorm veel energie en past volgens mij erg goed bij me.
Zoals een vriend van mij zei,  God's wegen zijn ondoorgrondelijk.

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2477
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda Janssen
Tubmanburg Liberia ♡

1. Ida:
    1 mei 2016
    Colinda, ik geniet altijd van je mooie verhalen!!
    Xxx Ida
  2. Annette:
    1 mei 2016
    Lieve schat wat heerlijk weer om een van die prachtige verhalen te lezen Jammer inderdaad dat je bij de dovenschhool weg gaat maar voor jou wel weer een andere uitdaging Zo kom je nog eens ergens zo te lezen ben je daar al behoorlijk ingeburgerd Fijn dat je je zo thuis voelt daar Hier dient eindelijk het voorjaar zich aan Wat hebben we toch een regen en kou achter de rug Dikke knuffel meis en ik hoop gauw weer wat van je te horen/ lezen Dikke knuffel ❤
  3. Karen:
    1 mei 2016
    He topper! Mooie warme woorden weer van je. Volgens mij zit je goed op je plek al is het niet altijd makkelijk. X Ka
  4. Mandy Ladan:
    Lieve Colinda,
    Ik voel me onwijs vereerd dat jij dit werk voor MommaLuv verricht in Liberia. Wat ben ik blij met je hulp!
    Inspirerend om te lezen over al je andere bezigheden en uitdagingen.
    Liefs Mandy
  5. Sjaan:
    1 mei 2016
    Wauw!! Een nieuwe weg! Veel plezier en succes lieverd!
  6. Jeroen:
    Hoi Colinda,
    Dankjewel voor je mooie verhaal. Wat jammer dat Gary en Liesbeth er voor kiezen om MommaLuv en de Oscar Romero school niet langer te willen ondersteunen door jou daar te laten werken. Best moeilijk om vanuit Nederland in te schatten wat hun beweegredenen zijn. Wij steunen je wel en we hopen dat je nieuwe projecten weer net zo succesvol zijn! Groeten van je neefjes xxx
  7. Martin:
    1 mei 2016
    De schouders er onder en maar van dit veld werk een goed succes. Zo dochter bij de mensen zie je ook wat het met hen doet dat moet je motiveren vel liefs