Colinda 's missie 10

23 februari 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Maandag ben ik weer begonnen met werken in de doven school "Oscar Romero".
We hebben eens in de twee weken een vergadering op maandag ochtend, en zo ook deze maandag. De vergadering gaat over het Mary’s Meals project in de verschillende counties en over de voortgang van Oscar Romero School.
De nieuwe country director Emmanuel Kailie, werd welkom geheten en een afscheidsfeestje voor Nic Street is gepland, vrijdag 19 februari, om 11:30 uur.
Na de meeting ga ik samen met Nic Street naar Amemu, de man van de logistieke afdeling binnen het Mary’s Meals project, Amemu regelt alles voor mijn woning, we hebben gesproken over de meubels en wanneer alles klaar is om erin te trekken, dit laatste blijft onduidelijk.
Ik merk dat ik de behoefte heb om me te settelen, mijn eigen plek te hebben en het mijn thuis te maken.
Maar dit is Afrika en daar zijn veel dingen anders of helemaal niet geregeld en gaat alles wat langzamer, dus ik moet nog geduld hebben.
Elke maandag en woensdag heb ik ASL-klas (American sign language class). Dit vind ik geweldig leuk!  De twee studenten (Esther en Edwin) zijn ontzettend leuke teachers, zij doen het met zoveel passie en geduld dat het elke keer weer een plezier is om naar school te gaan.
Vandaag ging het minder goed, dit kwam echt door het feit dat ik twee weken niet geoefend heb.
Moest er weer helemaal inkomen, zelfs het alfabet ging moeizaam.
Vanaf nu, weet ik dat ik elke dag moet oefenen, wil namelijk zo graag met de kinderen kunnen communiceren zonder dat er altijd iemand bij moet zijn.
Je merkt ook aan de kinderen dat zij behoefte hebben aan communicatie met mij, ze willen me zoveel vertellen, maar helaas begrijp ik er vaak niets van.
Dus vanaf nu zal ik me serieus storten op mijn ASL - studie.
Dinsdag ga ik met Tata, de vrouw die mijn was doet, Tubmanburg in om een Babypakket te kopen.
Mandy Ladan van Mommaluv heeft me laten weten dat er geld is voor een babypakket. Zo leuk, mijn eerste babypakket samenstellen voor een vrouw die net bevallen is van haar kindje. Wat een ontzettend leuk project is dit, like haar op Facebook: Mommaluv.
Mijn eerste pakket is voor Tata haar dochter Barbara 19 jaar oud.
Zij is bevallen van haar eerste kindje. Barbara en haar dochter liggen nog in het ziekenhuis, ze is namelijk bevallen via keizersnede, waarschijnlijk worden ze, aan het einde van de week, uit het ziekenhuis ontslagen.
Als we het pakket hebben samengesteld lopen we terug naar huis, onderweg krijgen we veel commentaar.
Baby mama how are you? Sis Colinda, she name sick oooohhhh,  dit betekent dat het meisje waarschijnlijk na mij vernoemd gaat worden.
We wachten af, totdat Barbara en haar dochter uit het ziekenhuis zijn.
Als zij thuis zijn, gezond en wel zal dit meisje een naam ontvangen, tot die tijd wachten we af.
Woensdag gaan we, Jerredine en ik naar Monrovia om een brief af te geven bij het ministerie van speciaal onderwijs.
Zij hebben een budget voor ons, dus onze aanvraag en specificatie waarvoor wij het budget willen gebruiken is persoonlijk afgegeven.
Vooraf aan de de aanvraag hebben wij een meeting gehad met alle leerkrachten, zij konden aangeven waaraan het geld besteed moet worden.
We willen trainingen geven aan studenten en leerkrachten, workshops organiseren, een speelplaats maken voor de studenten en de klaslokalen voorzien van goede borden en meubels. Volgens mij allemaal redelijke vragen die hopelijk gehonoreerd worden.
Nadat we de brief hebben afgegeven, en een stuk voor de nieuwsbrief van het ministerie van onderwijs, gaan we de stad in om naaimachines te kopen.
Doordat ik niet in Tubmanburg was,  maar in Monrovia heb ik mijn ASL-les gemist, niet goed. Helemaal omdat ik nu steeds meer achter raak, moet Edward de leraar vragen, of ik privé lessen kan volgen.
Donderdag, in Massatine, heb ik een meeting met de meest belangrijke vrouw van het dorp Ma-zeena.
Zij heeft een meeting gepland met de vrouwen en mannen uit Massatine, waarin besproken word wat zij nodig hebben in het dorp en waar ik eventueel zou kunnen ondersteunen.
Volgende week komen we hierop terug, fijn om zo bezig te zijn in dit ontzettend leuke dorp.
Vrijdag hebben wij het afscheidsfeestjevan Nic Street, dit was een bijzondere happening.
Nic Street is een geliefde persoon,  dit kwam duidelijk naar voren uit alle toespraken. Het voelt enorm goed om onderdeel te mogen zijn van deze organisatie.
Na het feestje ga ik samen met John en Jerredine naar mijn woning, ik hoop werkelijk dat ik daar dit weekend in kan. Heb mijn tassen al gepakt voor de verhuizing dit weekend, dus ik ben er klaar voor.
Maar dan verteld John mij, dat hij een bezoeker (man) op gaat halen van het vliegveld, welke  tien dagen in mijn huis komt logeren.
Vreemd! Maar mijn huis is een guesthouse en zal gedeeld moeten worden met gasten die Mary’s Meals komen bezoeken, wij dachten dat dit alleen voor vrouwelijke gasten geldt maar dat is niet het geval.
Teleurgesteld ga ik naar de Casa Nova en bel Liesbeth, de coördinator van de SMA-leken.
Zij adviseert mij om het heft in eigen hand te nemen en een beslissing te maken over waar ik wil wonen en wat ik nodig heb.
Sinds ik de behoefte heb om me te settelen, mijn eigen plek te hebben, heb ik besloten om in de Casa Nova te blijven wonen.
Dit is een huisje dat ik niet hoef te delen, en waar ik mijn privacy heb.
In overleg met father Gary, verlaten Varney en Tito zondag hun kamer en zal ik vanaf dan de enige bewoner zijn van de Casa Nova.
Ik voel me goed met de genomen beslissing,  ik had graag in de Mary’s Meals Compound gewoond,  maar mijn privacy telt toch zwaarder dan een leuke woonplek.
Heb afgesproken met Jerredine en father Gary, dat ik maandag de stad (Monrovia) in ga om alle benodigdheden voor mijn nieuwe woning te kopen.
Vrijdag komen Barbara en Colinda (name sick) thuis, beide in goede gezondheid,  dus ik kan mijn eerste babypakket afgeven aan deze jonge moeder.
Super leuk!

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2477
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg Liberia  ♡

1. Joke:
    23 februari 2016
    lieve colinda
    ik wil je wat geld sturen komt het wel over
    ik wil je graag blijven steunen
    kan niet zoveel maar als veel mensen het doen dan kan het een hoop worden
    ik vind je zo krachtig en warmte mens
    veel liefde van mij joke