Liberia

13 januari 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Mijn missionaire leven in Liberia is begonnen.
Na een hectische periode van tassen inpakken en afscheid nemen van Nederland ben ik, op 29 december 2015, aangekomen in Liberia.
Door alle drukte en emoties rondom mijn vertrek, had ik niet ècht het gevoel dat het om mij ging. Dat ik diegene ben die naar Liberia vertrekt en alles wat mij dierbaar en bekend is achterlaat.
Toch gaat het om mij, om mijn keuze, om als leken-missionaris uitgezonden te worden.
Het afscheid was intens, warm en liefdevol.
Ik voel me enorm geliefd en gewaardeerd. Dit maakte alles nog moeilijker om los te laten.
Toch ben ik het die in dat vliegtuig is gestapt en nu in Liberia is aangekomen.
Liberia het land waar ik de komende jaren zal wonen en werken, waar ik hoop mijn nieuwe thuis te creëren.

Mijn nieuwe leefomgeving is in Bomi hills (Tubmanburg), Bomi County. In het westen van Liberia.
Dit is een oud stadje met ongeveer 25.000 inwoners. Het blijkt een cultureel stadje waar veel traditionele dans vandaan komt en van de mijn activiteiten (diamanten). De tribe die er leeft heet Gola dit is ook de taal die zij spreken.
Op dit moment woon ik in de Compound van de katholieke missie. Een huisje, genaamd de Casa Nova, wat drie slaapkamers telt met een gezamenlijke woonkamer en keuken.
Dit huisje deel ik met twee jongens van de missie, Tito en Varney, en een Amerikaanse Leken-missionaris Beth. Zij is samen met Nick, één week later dan mij, aangekomen in Liberia.
Beide, zullen tijdelijk, hier in de katholieke missie wonen. Zij vertrekken naar Sasstown, in Zuid Oost Liberia waar zij twee jaar zullen gaan werken in de parochie aldaar.
In het huis woont father Garry samen met father George.
Father Gary is net als mij ook SMA (Sociëteit voor Afrikaanse missiën), hij is de superior van de SMA in Liberia. Father Gary woont al 43 jaar in Liberia, heeft veel ervaring en kennis. Hij heeft de oorlog meegemaakt, is zelfs meegenomen door de rebellen (3 maanden). En recent natuurlijk de uitbraak van het Ebola virus.
Een man vol verhalen en ervaringen.

Met father George ga ik samenwerken in Massatine, een lepra kolonie in Grand Cape Mount. Binnenkort zal mijn rol daar duidelijk zijn en zal ik jullie alles vertellen over dit fantastische dorp.
Naast het werken in Massatine ga ik werken met dove kinderen van de Oscar Romero School, deze school staat op de Compound van het Mary’s Meals project.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik daar kom te wonen.
Het Mary’s Meals project is een project dat vind dat elk kind één maaltijd per dag moet ontvangen in hun leeromgeving.
Zij zijn sinds 2007 in Liberia en voeden nu al zo'n 130.000 kinderen in de verschillende counties in Liberia.
Helaas is mijn woning nog niet klaar of bewoonbaar, vandaar dat ik nu tijdelijk in de Casa Nova woon.

Sinds ik aangekomen ben, ben ik druk geweest.
De eerste dagen met settelen, tassen uitpakken, weer wennen aan het hier zijn.
Vijf januari 2016 hadden we de opening van het nieuwe regionale SMA-huis.
Een enorm mooie feestelijke ceremonie.
Na de opening volgende direct een driedaagse Assembly van de SMA.
Hier heb ik alle collega's die werkzaam zijn in Liberia ontmoet.
Maar er waren ook gasten uit Amerika, Togo, Engeland en Italië dus het was groots, intensief en vermoeiend, maar ook gezellig en leuk om iedereen te ontmoeten.
En na deze bijzondere eerste week had ik zaterdag 9 januari direct een bruiloft van Mambu de driver van father Gary.
Dit was een fantastisch mooie dag, ook hier waren bischoppen en veel priesters aanwezig die het bruidspaar gezegend hebben in een prachtig mooie kerkdienst. Het was geweldig om hierbij aanwezig te mogen zijn en het was heerlijk dichtbij huis.

Je verwacht dat als je in Afrika bent alles rustig verloopt.
Maar ik ben druk geweest, heb al veel kilometers gemaakt en alweer veel gedaan.
Maar nog steeds niet begonnen met mijn werk.
Helaas is de country director van het Mary’s Meals project ziek en hebben we hem nog niet gesproken.
Hopelijk word het deze week allemaal duidelijk en zal ik snel kunnen beginnen, eerst met het leren van de gebarentaal, en het kennismaken met mijn collega's en de kinderen.
Spannend allemaal, maar ik heb er enorm veel zin in.
We hopen (Beth, Nick en ik) deze week onze papieren (verblijfsvergunning en rijbewijs) in orde te maken, alsook een bankrekening te openen.
Ja bijzonder hoor, je start weer een heel nieuw leven op.
En mijn leven is nu begonnen in Tubmanburg, Bomi County, Liberia.

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2477
Ovv C.L.E . Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda ♡

1. Sjaan:
    13 januari 2016
    Wauw Collie! Mooi geschreven over je eerste ervaringen! Ik hoop dat je snel kan beginnen! Liefs Sjaan
  2. Peter-Paul van Keijsteren:
    14 januari 2016
    Hoi Colinda! Mooi om te lezen dat je goed bent aangekomen in Liberia en dat je al een heel mooie start gemaakt lijkt te hebben met je verblijf aldaar. Groetjes en xxx. Alice en Peter-Paul.
  3. Annette:
    14 januari 2016
    Hey schatje Wat ben je toch al weer druk daar Ik dacht dat het daar allemaal wat relaxed was Jammer dat jouw casa nog niet klaar is maar ook die tijd komt dat je je eigen hutje kunt intrekken Ook leuk om te lezen dat je gebarentaal gaat leren Super En wat een mooie foto's joh Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal Doe rustig aan en geniet van jouw mooie Afrika ❤️ PS Koud joh hier Winter schijnt toch nog te komen
  4. Karen:
    16 januari 2016
    He Co, leest intens en intensief. Maar jij vindt je weg wel!
    Succes en knuffel!
    Karen