Colinda 's missie 27

28 augustus 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven hier in Liberia.
Er is weer veel gebeurd, mooie ontwikkelingen, fijne ontmoetingen en nieuwe plannen.
Dinsdag vertrek ik naar Massatine waar ik met open armen wordt ontvangen.
Eerst ga ik het dorp in om de mensen te begroeten en aan te geven dat ik er tot donderdag ben, met andere woorden ik blijf er overnachten.
(Dit was een bijzondere ervaring, de rust die heerst in het dorp en het was fijn om eens echt de tijd te hebben voor de mensen).
Dinsdagavond hadden ze een meeting gepland, waarin de bewoners aangaven wat ze willen in de toekomst.
Iedereen is zo blij en enthousiast om mij hier te hebben, en nieuwe plannen te maken voor de toekomst.
Woensdagavond zal er een tweede vergadering plaats vinden waarin ideeën en wensen worden besproken met elkaar, om deze donderdagochtend aan mij voor te leggen.
Woensdag ga ik bij enkele patiënten op huisbezoek en luister ik naar hun verhalen, de wensen en de zorgen die ze hebben.
S middags, komen de meiden van het kickballteam bij me zodat ik de t-shirts en ballen geef, die ik van Right to play gekregen heb. De meiden van het kickball team nemen het dansend en zingend in ontvangst.
Dit was een mooi maar vooral ontroerend moment, zo simpel maar een paar ballen en shirts hebben enorm veel impact op de mensen hier in Massatine. Het hele dorp loopt uit om naar de wedstrijd te kijken, ondanks de regen blijft iedereen kijken en genieten van de wedstrijd.
Een geweldig mooi moment, wat mij inspiratie geeft om een sportdag te organiseren met de vier omliggende dorpen.
Donderdagochtend word ik verwacht in één van de klaslokalen van de school, waar de oudsten van het dorp samen zijn gekomen om met mij over de outcome van de vergadering te praten.
De mensen willen graag pinda's en casava verbouwen, en de oogst moet ik dan verkopen in de stad.
Vroeger was er een zuster die dit voor hen deed.
Vandaag heb ik aangegeven dat ik dat niet ga doen.
Zij moeten zelf de verkoop regelen en zich niet afhankelijk van mij opstellen, ik ben hier tijdelijk, zij moeten zelfstandig hun dingen doen en niet in alles op mij leunen.
In het verleden zijn er palmbomen geplant, voor de lepra patiënten. Deze bomen zouden olie kunnen geven en dus geld opbrengen.
Maar er wordt op dit moment niets mee gedaan.
Tijdens de vergadering zijn de jonge mannen gekomen die eigenlijk maar een beetje rondhangen in het dorp en niet zo heel veel doen. Ik heb hen gevraagd om samen te werken met de ouderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het dorp, voor elkaar.
Zij moeten het maken, en ze kunnen niet afhankelijk zijn van mij.
Volgende week zullen wij weer in gesprek gaan, dan zal ik de jongeren ontmoeten en met hun plannen maken voor de toekomst.
Als father George er is met de auto ga ik naar Jennebrown waar ik een ondervoed kindje ontmoet en wat bijvoeding geef.
De moeder blijkt zwanger te zijn, dus neem ik een interview af voor Mommaluv, zij kan de ondersteuning goed gebruiken.
In Jennebrown is ook een kindje dat niet wil lopen, ze weten niet wat er met hem aan de hand is.
Nu ik een fysiobal en een balanskussen heb probeer ik elke week oefeningen met hem te doen, om te werken naar beweging en kracht in zijn beentjes.
Het kindje is nu nog erg bang voor me, dus het heeft tijd nodig om te wennen aan mij en dan aan eventuele aanraking.
Mooi project voor de toekomst, iets waar ik me volledig op in wil zetten.
Het waren mooie intense dagen, het bevestigd mij in mijn keuze hier in Massatine te gaan wonen.
Als ik terug ben in Tubmanburg zijn de jongens druk met de voorbereidingen voor de graduation op vrijdag.
In de parish hall worden ballonnen en slingers opgehangen en de hal word schoongemaakt.
Eerst hebben we een viering in de kerk, deze zit afgeladen vol. Het is een geweldig feest.
Erg bijzonder om hier bij te zijn, en dit samen te vieren met een ontzettend trotse father Gary.
S middags ga ik met Pieter mee naar Maher.
De bewoners hebben mij uitgenodigd om hun wensen aan mij voor te leggen.
We ontmoeten iedereen in de kerk, waar eerst gezongen word, voordat de vergadering geopend wordt.
De oudsten van het dorp doen het woord.
De vrouwen willen graag ondersteuning om zeep te maken en in het opzetten van een bakgroep. Het gaat hier om een groep van ongeveer dertig vrouwen.
De mannen willen een pinda farm opzetten, dit is een groep van ongeveer vijftien mannen.
Aangegeven dat ik hen nu voor de tweede keer bezocht heb en dat dit nog niet overlegt is met father Gary.
Dus Pieter zal met father Gary in gesprek gaan en aangeven dat de mensen graag ondersteuning van mij willen in het opzetten van de gewenste projecten.
Ik zou het geweldig vinden om Maher als werkgebied erbij te krijgen.
Nu afwachten wanneer Pieter met father Gary gesproken heeft en wanneer ik kan starten.
Alle activiteiten geven me enorm veel energie.
Maandag ga ik naar Right to play om de foto's en filmpjes te laten zien, en om ondersteuning te vragen voor shirts en ballen voor de vijf dorpen in Grand Cape Mount, voetbalteams en kickballteams, om in november een sportdag te organiseren. Gelukkig staat Lawrence hier positief tegenover dus is het aan mij om een brief te schrijven waarin ik aangeef wat ik nodig heb.
Right to play werkt namelijk niet in Grand Cape Mount county.
Maar ik heb goede hoop.
Als jullie ook nieuwsgierig zijn of het me lukt in november een sportdag te organiseren, blijf me dan volgen.

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2477
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda, Tubmanburg Liberia ♡

1. Hans:
    28 augustus 2016
    Denk niet dat het kindje bang voor jou is maar voor de bal. Bal is beetje groot in verhouding .... :-)
  2. Joke:
    29 augustus 2016
    Ja Colinda
    Ik blijf je volgen bewaar je verhalen allemaal
    Vind ze zo mooi ,kan ze dan ook aan een ander laten lezen
    Heb het veel over jou met mij kennissen en klein kinderen
    Je oren zullen wel ruisen ,zeggen ze toch, als je het over een ander heb die er niet bij is
    Heel veel liefs joke