Colinda 's missie 23

7 juli 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
Zoals ik al eerder geschreven heb, één dag in Massatine is emotioneel, hectisch en erg intensief maar het geeft me energie en de bevestiging van mijn roeping.
In Massatine word ik vaak geconfronteerd met ontzettend schrijnende gevallen.
Baby's en kinderen die ondervoed zijn, mensen die in armoede leven, niets te eten hebben.
Er is veel ziekte en weinig zorg of medicatie. Het is armoedig maar daardoor puur in haar eenvoud en voel ik me er erg prettig en weet ik dat ik hier echt iets kan bijdragen, iets op kan bouwen wat mensen verder kan helpen.
Zo heb ik het oudere echtpaar gaas gegeven om een omheining te maken voor hun varkens.
De varkens liepen vaak weg, aten het eten van andere mensen op, wat het oudere echtpaar dan moest vergoeden, terwijl zij niets hebben om het gestolen eten te vergoeden.
Nu hebben de varkens een mooi hok waar ze vrij in rond kunnen lopen en niet meer het dorp in gaan om eten te stelen.
Daarnaast is de ondersteuning van Mommaluv ook ontzettend welkom, voor de jonge moeders en hun baby's koop ik rijst, olie en andere producten die ook ten goede komen aan andere gezinsleden.
En zoals ik jullie geschreven heb, vermoed ik dat het kindje van Laura Kpelle down syndroom heeft.
Weedor Shilling, verpleegkundige voor geestelijke gezondheidszorg, gaf aan dat Laura niet goed voor haar kindje zorgt, en las haar op een ontzettend vervelende manier de les.
Doordat er zo weinig bekend is over mensen met een verstandelijke beperking of mensen met psychische problemen, en het geloof bestaat dat dit voodoo is, of zoals ze het hier noemen Juju of bad spirit, wordt er vaak op een ontzettend nare manier mee omgegaan.
Mensen worden verbannen uit de community en soms met stokken geslagen en weggejaagd, omdat de mensen bang zijn voor de bad spirit. Mommaluv heeft me een financiële bijdrage gegeven om Laura en haar baby Pauline naar Monrovia te brengen.
Hier breng ik ze naar de sisters of charity, zij zullen met Pauline naar het ziekenhuis gaan(MSF Hospital), om een check up te doen wat betreft de conditie van Pauline.
Sinds de geboorte is ze erg zwak en vaak ziek, de sisters of charity zullen voor Pauline en Laura zorgen totdat ze terug kunnen naar de community.
In Massatine en de omliggende dorpen zijn 32 mensen met epilepsie gesignaleerd.
Weedor Shilling zou deze mensen in kaart brengen zodat we ze regelmatig van medicatie kunnen voorzien.
Als mensen eenmaal geregistreerd staan, is het makkelijk om medicatie voor hen te krijgen in Monrovia. Deze medicatie is gratis voor mensen die lijden aan epilepsie.
Helaas is Weedor niet al te serieus en krijgen de epilepsie patiënten erg onregelmatig hun medicijnen.
Dit is één van de dingen die mij enorm frustreert, zo naar om te merken dat zij zo weinig zorg heeft voor de patiënten.
Maar goed gelukkig is Lamine er, hij heeft wel zorg en aandacht voor de patiënten, het is ontzettend fijn om met hem samen te werken.
Het werken in Massatine gaat wat moeizaam, weinig échte activiteiten die het gevoel geven dat je iets bereikt, daarin tegen is het werken met de mensen in Gayahills een verademing.
Zij zijn betrokken, enthousiast en willen graag van alles doen. Dit werkt zo motiverend en stimulerend dat ik me voor hen graag inzet.
Het is zo ontzettend leuk om te zien hoe ik met hen, van het dorpshuis een waar activiteiten centrum op kan zetten.
Dit project wordt echt gedragen door de community.
Elke keer verassen ze mij met nieuwe ideeën en zelfgemaakte dingen.
Omdat ik zo gek ben op plastic hebben ze voor mij een wandbord gemaakt. Zo ontzettend leuk en als je ziet hoeveel lol ze erin hebben, zo ontzettend leuk.
Ze hebben erg veel humor.
In Gayahills heb ik veel vrouwen aangemeld bij Mommaluv.
Zo kwam Hawa Musa (70 jaar oude vrouw) bij mij met lappen onder haar shirt en vertelde me dat zij ook een big belly heeft en graag in aanmerking wil komen voor ondersteuning van Mommaluv. Ze speelde een zwangere vrouw die lijdt aan hypertensie, de andere vrouwen ondersteunen haar en waaien haar frisse wind toe met één van de zelf gemaakte waaiers, hilariteit alom zo ontzettend leuk.
In Gayahills heb ik nu het geld gegeven om de benodigde spullen te kopen voor drie activiteiten.
We zijn al bezig met het recycle project, iets wat erg goed loopt.
Daarnaast willen ze visnetten knopen, zeepmaken, bakken, tie & dye en haken.
Natuurlijk willen ze nog veel meer, maar daar is op dit moment, helaas, geen budget voor.
Volgende week zal alles gekocht zijn en kan het activiteiten centrum geopend worden.

Ook nieuwsgierig naar de opening van het activiteiten centrum? Blijf me dan volgen volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation

reisdrukker.nl

1. Joke:
    8 juli 2016
    ik blijf je volgen
    knuffel en heel veel sterkte
    joke
  2. Marijke:
    8 juli 2016
    Hoi Colinda
    Kijk eens op: http://wacee.net/Home/Documents/3_newCooking_Bag-NCB-WACEE-Powerpoint-presentatie.aspx

Ghana Alliance for Clean Cookstoves and Fuels (GHACCO)
    P. O. Box CT11252 Cantonments, Accra/ Ghana
    email: [email protected] / [email protected]
    Telephone: +233-0577602558 / 0578457071

Ellen Seldenthuis zit in Tamale en begeleidt vrouwen met het maken van deze cvooking bags. Idee voor jouw vrouwen? geen waste van hout, minder verbrandingen en maakt ook het koken goedkoper!
    Haar website: http://www.new-cooking-bag.com/

gr Marijke Visser