Colinda 's missie 22

26 juni 2016 - Tubmanburg, Liberia

Lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaal over mijn leven in Liberia.
In Gayahills werd ik door de vrouwen verrast, zij waren al bezig met het schoonmaken van het verzamelde plastic.
Dit geeft mij zoveel energie, hier wordt ik zo blij van, dat het voorgestelde project aanslaat en dat de vrouwen het leuk vinden om op deze manier bezig te zijn.
Ook de tailor was aanwezig, deze heb ik het gekochte materiaal overhandigd waarna hij direct verdween.
Samen met de vrouwen het plastic geknipt om mee te haken, het plan is om badkamer matten te haken van de waterzakjes.
Misschien dat dit lukt, maar zo te zien zijn deze dames erg creatief en bereid om mee te werken, dus ik heb goede hoop.
De timmerman uit het dorp heeft de tafels klaar gemaakt en de ramen in het buurthuis, daarnaast is het lekkende dak gerepareerd en is hij bezig met de banken.
Alles verloopt voorspoedig in Gayahills, hopelijk lukt het echt om van dit buurthuis een leuk activiteiten centrum te maken.
Woensdag ben ik, geïnspireerd door de vrouwen uit Gayahills, naar Monrovia gegaan.
Hier heb ik twee naaimachines gekocht en ben langs verschillende ambassades gegaan om support te vragen voor het Recycle programma in Bomi County.
Helaas heb ik nog geen positieve reacties gekregen op mijn aanvraag, omdat alles namelijk plaats vindt in Monrovia, geen ondersteuning aan kleine projecten buiten Monrovia. Maar ik heb wel een Nederlander ontmoet die me gaat introduceren bij andere Nederlanders.
Daarnaast zullen de mensen van de EU mij op de hoogte houden van eventuele projecten waar ik me bij aan kan melden.
Nu ik eenmaal deze contacten heb, weet ik dat alles beter gaat lopen en dat er iets goeds uitkomt. Iets waarmee ik de voorgestelde projecten op kan zetten om mensen in Bomi county te kunnen ondersteunen in het dagelijks leven.
Tijdens mijn trip naar Monrovia heb ik een motorfiets gezien die binnen mijn budget valt en waar ik mij wel op zie rondrijden.
Bij de motor krijg je een helm en een regenpak,  handig en een geweldige leuke extra service. Als ik de motor op kom halen dan maken ze hem rij klaar. Dus binnenkort ben ik mobiel, om hier in Liberia geen eigen vervoer te hebben is ontzettend lastig.
Het is niet zoals in Ghana waar de trotro (bus), of taxi's af en aan rijden.
Als je van de hoofdwegen af gaat houd het op met het vervoer,  mits je een drop-in neemt, een taxi die je afzet waar je wezen moet.
Een eigen auto zou fijn zijn, vooral nu, nu we in het regenseizoen zitten.
Als het regent, regent het ontzettend hard en lang, waardoor de wegen direct veranderen in rivieren. Maar gelukkig krijg ik een regenpak bij mijn motor dus hoef ik me geen zorgen te maken.
Elke zondag ga ik naar de kerk, naar de tweede mis, om 11uur.
Eigenlijk is de eerste mis om 8uur vele malen leuker, dit is de viering waar de blinden uit Tubmanburg bij aanwezig zijn, maar father Gary heeft me gevraagd om bij de mis van 11uur aanwezig te zijn en nadien met hem te lunchen en de week door te spreken.
Mijn vriendinnen Micky, Doris en Esther zijn meestal ook aanwezig bij de tweede mis.
Sinds twee weken ben ik lid van de katholieke vrouwen organisatie en deze week kwam de president van deze organisatie, uit Monrovia, naar St. Dominic's parish.
Zij gaven ons tips en adviezen over hoe wij de CWO (Catholic women organisation) goed vorm kunnen geven.
De president van st. Dominic's CWO is onlangs overleden, daarom hebben wij in oktober verkiezingen, dan zullen de president en de secretaris aangewezen worden. Nu moet alles vorm krijgen en zijn de tips van deze twee rotten in het vak erg welkom.
Het is leuk om bij een groep te horen,  vooral omdat dit hoort bij mijn missionaire uitzending.
Het leven in een katholieke missie is wel anders, dan het leven daar buiten.
Maar ik merk dat ik mijn draai gevonden heb en mijn leven binnen de missie post op een plezierige manier vorm kan geven.
Ook ben ik sinds kort lid van de old timers club, dit is een club met ongeveer 75 leden, allemaal inwoners van Bomi county.
Hier hebben we regelmatig een vergadering van, waarin we de lancering van de club bespreken en een activiteit bedenken voor 26 juli.
26 juli is het independence day, dit moet een spectaculaire dag zijn in Liberia.
Waarschijnlijk gaan de mannen weer voetballen en de vrouwen kickball spelen.
Wij,  Doris, Esther,  Micky en ik zullen met het kickball spel meedoen maar nadien hebben wij ons eigen feest met spellen eten en drinken.
Dus op dit moment bestaat mijn leven veel uit vergaderen en besprekingen,  erg leuk allemaal.
En fijn dat de vriendschap die ik met deze drie vrouwen heb zo hecht aan het worden is.
Kitty het katje dat ik van de farm van Mambu heb opgehaald is weggelopen,  hij heeft een vriendje gevonden in de convent en is dus verhuisd.
Elke keer dacht ik dat Kitty nog wel terug zou komen, maar hij heeft mij echt de rug toegekeerd.
Nu zijn er genoeg kittens hier en daar en hebben ze mij Poes gegeven, een heel klein, ontzettend jong katje.
Poes lijkt mij erg aardig te vinden en geeft niet de indruk mij te willen verlaten, dus ik heb een nieuw huisgenootje.
Super leuk en vooral gezellig.
Eigenlijk gaat alles goed en kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn leven in Liberia.

Jullie kunnen me blijven volgen en ondersteunen met een mailtje, in gebed of met een donatie.
Bresillac Foundation
NL 12 ABNA 0400614030 Creditnummer 2477
Ovv C.L.E. Janssen.

Lieve en warme groet,

Colinda Tubmanburg Liberia ♡

1. Irene:
    28 juni 2016
    Dag Colinda, wat fijn weer om dit verslag te lezen. Ik hoop dat het met de ondersteuning van de projecten buiten Monrovia ook gaat lukken, vast! Was 26 juni inderdaad een spectaculaire dag geworden? Aaitje voor Poes!